Channels

Dat is een vraag die de meeste mensen buiten een direct industriële omgeving met ‘nee’ zullen beantwoorden. Men is bezig met de aansturing van mensen en het onderhouden met relaties met de omgeving en toeleveranciers en afnemers. Technologie is dan toch minder belangrijk?

In de industrie is dat natuurlijk anders. Daar zal bij de vacaturetekst voor bijvoorbeeld een plant manager iets staan als ‘implementatie van product- en proces-ontwikkeltrajecten’. Het is daar vanzelfsprekend dat de manager op de hoogte blijft van technische ontwikkelingen, de vakliteratuur leest en regelmatig leveranciers en vakbeurzen bezoekt. En dat is vanzelfsprekend, omdat de productiviteit en kwaliteit van de productieprocessen direct beïnvloed worden door de ingezette technologie. En die technologie verandert nu eenmaal in een redelijk snel tempo. Bedrijven hebben dan de keuze tussen meegaan of achterblijven. En meegaan houdt in dat bedrijfsprocessen regelmatig of effectiviteit en efficiëntie moeten worden beoordeeld, kijkend of inzet van nieuwe ontwikkelingen hier een bijdrage kan leveren.

Maar is het echt anders in de industrie? Kijk bijvoorbeeld eens naar de belastingdienst. Door slim gebruik te maken van informatietechnologie (IT) is men er daar in geslaagd om miljoenen Nederlanders zelf hun aangiftegegevens te laten aanleveren. Met alle voordelen van dien. Het is goedkoper, de kwaliteit is gemiddeld beter en fouten bij het lezen van handgeschreven aangiftes, een belangrijke bron van klachten (en kosten), worden vermeden. Ook buiten de industrie is het dus de moeite waard om te kijken naar mogelijkheden die vanuit de technologie worden aangedragen.

Laten we een stapje verder denken. Denk aan een willekeurig bedrijfsproces, bijvoorbeeld een waarbij u zelf bent betrokken. De kans is groot, dat IT bij de uitvoering ervan een belangrijke rol speelt. Trek de stekker er uit, en dan zou alles wel eens stil kunnen vallen. Al in 2007 gaf 69% van de werknemers in Nederland aan zonder computer niet verder te kunnen werken

Als dat bij u zo is, dan is informatietechnologie voor uw proces in ieder geval een belangrijke productietechnologie en valt onder uw verantwoordelijkheid. U bent immers verantwoordelijk voor de continuïteit van uw bedrijfsprocessen.

Lees ook:

De kritische succesfactoren van cocreatie

Nog een stapje verder. Gebruikt uw proces alleen pure standaardproducten (pc, tekstverwerking, etc.), of zijn er systemen die passen bij uw proces? Is uw proces misschien tot stand gekomen door middel van een slimme combinatie van bedrijfsbehoeften en IT-mogelijkheden? Dan is nog duidelijker dat uw rol langzamerhand op die van de plant manager begint te lijken. U bent immers verantwoordelijk voor de juiste werking en verbetering van uw bedrijfsprocessen. En niemand anders, ook uw IT-ondersteuning, heeft de kennis van uw bedrijfsprocessen die nodig is om te kunnen inschatten of effectiviteit en efficiëntie structureel kan verbeteren door een betere inzet van IT. Wie anders kan bedenken hoe sociale media binnen een bedrijfsproces kunnen worden ingepast, zodat klanten relevante gegevens gaan aanleveren? En wie heeft voldoende inzicht in de zwakke punten van het proces waar inzet van workflow de kwaliteit eenvoudig kan verbeteren? En zoals we allemaal weten heeft IT helemaal de neiging om zich sterk te ontwikkelen. Nieuwe mogelijkheden tot verbetering zullen zich dus continu blijven aandienen.

Bent u een (informatie-)technologie manager?

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x