Er bestaat niet een enkele bedrijfsstrategie die onder alle omstandigheden succesvol is. Afhankelijk van de positionering die een bedrijf nastreeft, zijn er vier typen succesvolle bedrijfsstrategie.
Bedrijven die zich opstellen als pioniers kenmerken zich door een agressieve zoektocht naar nieuwe producten en marktkansen. Ze zijn `serial innovators`, nemen veel risico en richten zich op de early adopters.
Snelle volgers nemen een voorbeeld aan de pioniers, maar volgen die alleen als sprake is van een strategie met veel marktpotentieel. Zij leveren klanten veelal totaaloplossingen en richten zich op de markt voor de gemiddelde klant die de early adopters navolgt.
Prijsleiders beperken zich tot bewezen marktkansen, nemen relatief weinig risico en richten zich op de massamarkt met lage prijzen voor een zo groot mogelijk marktaandeel met bijpassende kostenreducties.
Consumentgerichte bedrijven tenslotte bieden klanten in een specifiek marktsegment producten op maat. Ze verdiepen zich tot in detail in hun klanten, bouwen met klanten een langdurige band op en verminderen de competitie door zich in de perceptie van klanten te differentieren van de concurrentie.
Bron: 12Manage
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>