10 vuistregels voor succesvolle mediacampagne

Veel multimediacampagnes hangen als los zand aan elkaar. Er worden te weinig verbindingen gemaakt tussen uitingen in de verschillende mediumtypen, waardoor niet de gewenste synergie-effecten worden bereikt.

Welke vuistregels je kunt hanteren om het beste resultaat met een multimediale campagne te bereiken? Het belangrijkste advies: zorg voor een doordachte strategie en goede verbindende elementen in de verschillende uitingen. Simpelweg meer media inzetten is niet genoeg. Bij een strategische inzet van meerdere mediumtypen wordt niet alleen een bredere doelgroep bereikt, maar ontstaan synergie-effecten: 1+1 is niet 2, maar 3 of meer.

Heel lucratief, omdat voor dezelfde kosten een meereffect wordt gecreëerd. Om deze synergie-effecten te bewerkstelligen, moeten verschillende uitingen door de consument met elkaar in verbinding worden gebracht. Adverteerders moeten in hun multimediacampagnes de uitingen zowel op tactisch (pay-off, beroemdheid, melodie) als op strategisch (beloften, doelstellingen) niveau integreren.

10 vuistregels voor succesvolle multimediacampagnes:

1. Zorg voor verbindende elementen in creatie
2. Realiseer naast tactische ook strategische integratie
3. Maak een keuze voor ofwel doelgroepverbreding ofwel synergie
4. Zorg voor meer samenwerking tussen media-exploitanten
5. Besef dat complementariteit, volgorde en verbinding meestbepalend zijn
6. Schenk aan alle uitingen evenveel aandacht
7. Let op volgtijdelijkheid en sluit aan bij het consumentenkeuzeproces
8. Maak een mediakeuze afhankelijk vancommunicatiedoelstelling en product
9. Benut brede multimedia-expertise
10. Besef dat een multimediastrategie geen bezuinigingsstrategie is

(bron: MANAGEMENT ISSUES)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>