Channels

Veel leiders sturen een memo rond naar hun medewerkers en zijn dan verbaasd als die niet het gewenste effect heeft: ‘waarom begrijpen nijn medewerkers het niet? Het is toch zo simpel.’ Het antwoord hierop is: vertel ze een verhaal inplaats van een memo. Het kost weinig extra werk en levert veel op. Hoe komt het dat verhalen wel werken, waar memo’s niet dat effect hebben?

1. Verhalen creeren aanwezigheid. het is een tweerichtingvorm van communicatie en omdat je ze niet in bullet points kunt vatten, vragen ze onze aandacht
2. Verhalen zijn geen bullet points. Een verhaal creeert context en daarin verschilt het van een droge opsomming van feiten. De luisteraars kunnen volgen wat volgens de verteller belangrijk is en hoe de onderdelen samenhangen
3. Verhalen bouwen sterke relaties. De luisteraar eert de verteller door hem toestemming te geven het verhaal te vertellen en omgekeerd eert de verteller de luisteraar door met zorg het verhaal te vertellen
4. Verhalen illustreren succes en falen. Verhalen over mislukkingen illustreren de kracht van authenticiteit, eerlijkheid en moed
5. Verhalen nodigen uit tot reflectie. Iedere luisteraar haalt zijn eigen betekenis uit het verhaal
6. Verhalen zijn tegengif. Zij helpen om het beslissingsproces inzichtelijk te maken, in plaats van alleen maar de conclusies
7. Verhalen laten zowel het hoe, het waarom als het wat zien. Alle antwoorden zijn in het verhaal zelf terug te vinden
8. Verhalen laten meerdere perspectieven zien. En daarmee nodigen zij mensen uit om ‘out of the box’ te denken en zich te verplaatsen in andermans perspectief
9. Verhalen helpen om af te leren. Door een verhaal leren mensen te zien welk gedrag en welke patronen niet meer passen
10. Verhalen verspreiden zich. Een goed verhaal is gemakkelijk te onthouden en wordt verder verteld

Meer lezen? Lees het boek ‘what’s your story?’ van Graig Wortmann
Reageer: welke ervaring heeft u met het vertellen van of luisteren naar een verhaal binnen een businesscontext?

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ronald,

Verhalen halen de weerstand weg uit een gesprek. De luisteraar (lees medewerker/klant) heeft niet het gevoel dat je hem iets wilt opleggen (of overtuigen).
Verhalen werken op de as van inspiratie ! In onze dagelijkse praktijk werken juist met de kracht van verhalen (Storytelling) in een zakelijke context.
Of je dat nu ook moet toepassen in e-mails gaat mij wat te ver, daarmee ondermijn je voor mijn gevoel het effect van een verhaal.

Paul,
Ik ben het met je eens dat verhalen in e-mails hun doel voorbij schieten. Echter al te vaak worden memo’s en e-mails gebruikt voor zaken waar deze vorm van communicatie helemaal niet geschikt voor is.
Als het erom gaat, de luisteraar te inspireren, te verleiden, in beweging te krijgen, commitment te creeren, dan werken verhalen vele malen beter dan de ‘zakelijke’ memo, waar veel managers voor kiezen.
Misschien interessant onze verhalen over de werking van verhalen in een zakelijke context eens uit te wisselen?

Het verhaal van Roland van Domburg heeft mij veel inspiratie gegeven. Dank daarvoor. Ik ga het mijn collega’s vertellen!

x
x