De zintuigen van een merk

De piepjonge Deense merkengoeroe Martin Lindstrom was in het land. Hij trad vandaag op tijdens het 15-jarig jubileum van Trendbox.

Lindstrom is auteur van het boek Brand Sense en hij legt daarin de nadruk op merken die alle zintuigen bespelen. Coca-Cola doet dat niet, volgens hem.

‘Een blinde herkent het speciale glazen flesje van Coke’, zegt hij. ‘Het is een icoon. Maar wat doet de chief marketing officer van Coca-Cola? Hij gaat de frisdrank verkopen in plastic en in blik en steeds vaker in uniforme bekers via McDonald’s. Zelfs de kleur rood is niet heilig. Coca-Cola sponsort in Engeland maar liefst zes voetbalclubs en alle geven het logo een andere kleur.’

Gevolg? Als je in Engeland aan consumenten vraagt welk merk ze aan de kleur rood koppelen, zegt eenderde Vodafone. Coca-Cola wordt door niet meer dan 20 procent genoemd. ‘Vind je het gek dat het merk steeds verder wegzakt?’, concludeert Lindstrom. ‘De bonding van consumenten met het merk is sterk dalende. Een blikje of een beker geeft geen enkel aanknopingspunt voor de zintuigen. Coca-Cola vergeet gewoon een van de belangrijkste assets van het merk. Het logo alleen doet echt niet al het werk.’

Ook McDonald’s besteedt volgens hem te weinig aandacht aan zintuigen als het gehoor en de reukzin. Onderzoek wijst uit, volgens Lindstrom, dat de meeste mensen McDonald’s vinden stinken naar olie en vet. Burger King ruikt veel beter. Het geluid in de mcDonald’s is ook vervelend, want er is altijd kindergeschreeuw en gepiep van de keuken. Lindstrom: ‘In Las Vegas wordt het geluid van geld dat in de bak van de speelautomaten valt versterkt, omdat ze gemerkt hebben dat het de omzet met 45 procent doet stijgen. Er zijn nu al automerken die het geluid van de dichtslaande deur manipuleren, omdat de makers weten dat het gebruikers een veilig en prettig gevoel geeft.’

Bron: MOLBLOG

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>