Bedrijven moeten in hun arbeidsmarktcommunicatie potentiele werknemers meer als klanten benaderen, schrijft Rene Herremans in het boek ‘Uw werknemer wordt klant’. Costumer relationship management (CRM) moet samengaan met employee relationship management (ERM).

Zelfs in een tijd van arbeidsoverschot, want een arbeidsrelatie is een langdurige. Bovendien werken goede arbeidsrelaties zowel intern als extern positief op het bedrijfsimago. Door de vergrijzing zal de arbeidsmarkt bij het rijk binnenkort weer aantrekken: vanaf 2007 zo’n 4.000 hoogopgeleiden per jaar.

De werknemer is het grootste kapitaal van een bedrijf, maar desondanks is ERM onderbelicht. Anders dan human resource management (HRM) ziet ERM de werknemer niet als hulpbron, maar als mens. In ERM moet de werkgever de dialoog aangaan met de werknemer. Daartoe zijn diverse communicatiemiddelen: e-mail, discussieplatform, magazines en persoonlijke coaches.

Lees ook:

Big Data is noodzakelijk voor een Rapid Response organisatie

Werknemers op cursus sturen is zinloos, dat zorgt alleen voor ergernis. Spreek de werknemer juist aan op zijn persoonlijke behoefte. Dat kan met een indeling in vier soorten werknemers: risicowerknemers, kernwerknemers, kanskaarten en toevalstreffers. Zorg alleen dat de slecht gewaardeerde werknemer dat niet weet van zichzelf, om self-fulfilling prophecy te voorkomen.

(bron: MD WEEKLY)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x