De weblog, een goed instrument?

Nu weblogs vrijwel voor niemand meer een onbekend fenomeen zijn, is het aardig om eens naar de huidige status van de blog te kijken als PR-instrument. Is het inderdaad dat goedkope, briljante PR-instrument dat sommige adviseurs het bedrijfsleven voorspiegelen?

Waar menig marketeer struikelt over het enthousiasme met betrekking tot blogs leert de praktijk dat bloggen, of beter: dynamische communicatie, tal van valkuilen heeft.
Conclusie op voorhand: dynamische communicatie, gebaseerd op social networks, is een uitdaging waar je als bedrijf goed voorbereid aan moet beginnen

Oorspronkelijkheid versus grip
Hoewel de oorspronkelijkheid en directheid van blogs zonder meer unieke en zeer lovenswaardige eigenschappen zijn, zijn er ook consequenties. Met name de negatieve associaties die een corporate blog kan oproepen wanneer er onvoldoende energie en kennis in is gestoken kan een averechts effect hebben.

Een blog starten is tegen je klant zeggen: ik neem je serieus. De blog starten maar niet voeden is het omgekeerde. Ook destructieve of provocerende reacties kunnen het imago schade berokkenen door gebrek aan aandacht van de eigenaar van het corporate blog. Immers, deze reacties worden 'buiten de deur' opgepakt, en in het naastgelegen blog versterkt voortgezet.

MORE...
Overmacht, zul je misschien zeggen: 'de lezer herkent de dissonant wel, dat filtert zich wel uit'. Ik zet daar mijn vraagtekens bij. Niet elke consument is bereid tijd te steken in het controleren van geruchten in de blogosfeer en velen laten zich leiden door primaire associaties. Bij leugens en pertinente, feitelijke onwaarheden is ingrijpen onzinnig: die zelfcorrigerende werking, die is er.

Toch is het in veel gevallen heel zinnig om heldere doelstellingen te formuleren bij het aanvangen van dynamische communicatie, en daarbij middelen te definiëren om deze doelen ook werkelijk te behalen. Zoals bijvoorbeeld het nauwlettend modereren of het gebruik van enkele huisregels. Zolang de authenticiteit niet in het geding komt én, dat vooral, deze 'beperkingen' worden terugbetaald in de vorm van aantoonbare belangstelling voor reagerende bezoekers zul je er als merk veel respect mee winnen.

Het monitoren van blogs
Er zijn vele zaken die bij het corporate- of productblog in acht moeten worden genomen, want met het opleveren van je eigen blog begint het pas. Die eerste posting staat er zó. Maar dan? Wat zegt 'men' over je op andere blogs? En hoe volg je dat? Waar grijp je in, mag dat, is het wijs en zo ja, hoe doe je dat? Een goed advies daarover kan veel schade voorkomen en zal het rendement van de blog als PR-intrument beter in kaart kunnen bengen.

Maar hoe verstandig en intelligent je ook met social media omgaat, er zijn altijd klanten die hun eigen manier van onvrede uiten hebben.

Ga eens naar de PartnerSites

(bron : VUE Royale)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>