Je kent het vast wel. Je opent ’s ochtends je mailbox en je schrikt je rot als je ziet dat er nog talloze onbeantwoorde mails weggewerkt moeten worden. Met lichte tegenzin en een beetje slaaptekort ga je aan de slag en red je het net tot de koffie. Tijdens de koffie spreek je net die éne collega die in staat is om met zijn droge humor de slopende sleur van het leven te relativeren. Je wisselt tussen neus en lippen door nog wat roddels uit en het leven ziet er meteen al wat kleurrijker uit. Met een opgewekt gevoel vervolg je de werkzaamheden die nu opeens toch wat minder zwaar ogen dan je ’s ochtends verondersteld had.
De kracht van een lach
Humor is aanstekelijk. Sterker nog: besmettelijk. Wanneer je je vergezeld in een omgeving waarin mensen lachen, dan is de kans groot dat je hierin makkelijk meegaat. Het gevoel dat humor bij mensen opwekt, is hetzelfde gevoel dat iemand krijgt wanneer hij beloond wordt. Kortom, humor en plezier op de werkvloer zouden speerpunten moeten zijn voor ieder bedrijf.
Humor zorgt voor een relaxte werksfeer.
Humor zorgt ervoor dat een olifant een mug wordt.
Wanneer iemand ergens tegen opziet dan wordt het vaak groter gemaakt dan het daadwerkelijk is. Door een goede grap kan dit genuanceerd worden waardoor het lichter aanvoelt. Relativeren is bovendien een goede voedingsbodem voor creativiteit en biedt de kans om efficiënte oplossingen te vinden voor ogenschijnlijk grote en beladen problemen.
In dezelfde lijn verlaagt humor dus stress en is het een belangrijk fundament voor het brengen van vernieuwende inzichten.
Ook in meetings is een goede grap om af te trappen een goede ijsbreker om mensen het gevoel te geven dat ze vrij zijn in het delen van gedachten en verlaagt zodoende de drempel om input te leveren. Dit zal het effect van een meeting ten goede komen.
Humor onderscheidt ons van robots en verhoogt conversies.
Met de komst van kunstmatige intelligentie en de bouw van robots ontstaat de angst dat sommige werkzaamheden door robots overgenomen kunnen worden. Ik snap deze angst, maar voor bepaalde werkzaamheden komen de onderscheidende menselijke capaciteiten zoals humor goed van pas. Zie je het voor je: een robot die een salesgesprek voert? Ik niet. Met humor scheppen we een band met collegae en klanten. Met zelfspot stellen we ons kwetsbaar op. Humor is één van de onderscheidende capaciteiten waarmee je mens van robot kunt onderscheiden.
Een vertrouwensband is nodig om een klant over de streep te trekken. Humor is een mooi instrument om deze binding te realiseren. Door een grap ontstaat een relaxte sfeer die nodig is om te werken aan deze (vertrouwens)band en een potentiële klant over de streep te trekken.
Daarom durf ik te stellen dat humor de kans op een conversie verhoogt en een belangrijk onderscheidend instrument is van de mens.
Wat zijn de valkuilen?
Het gevaar van humor is dat je een grap maakt die de ander schaadt. Een grap kan vaak ook een gevaarlijke en sarcastische boodschap vertolken die een ander kan opvatten als een aanval. Het is goed om je te realiseren dat de één zwaardere humor kan waarderen, daar waar de ander het liever droog en oppervlakkig houdt.
Een lach heeft voor iedereen dezelfde positieve gevolgen, maar een grap kan ook verkeerd uitpakken. De standaard grappen over familieleden die plots recent overleden blijken te zijn. De anders-word-je-ontslagen grap tussen werknemers onderling wanneer iemand net van zijn leidinggevende te horen heeft gekregen dat zijn contract niet verlengd wordt. Allemaal scenario’s waarin je je moet realiseren dat je het beste met de billen bloot kunt gaan zoals Marco Aannink (oprichter van Drukwerkdeal) in deze video aangeeft.
https://www.youtube.com/watch?v=iX-1RTxIy6w
Conclusie
De ‘alles voor een lach’ slogan van Coolblue is dus zo gek nog niet. De waarde van humor in het bedrijfsleven is essentieel en moet niet onderschat worden.
Auteur: Joep Franssen, oprichter van webdesignbureau WebNexus.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Bij deze dank ik u.
Wat humor betreft, heb ik vandeze video mogen genieten en
bijgeleerd.
Ik geef ook leiding en begeleid studenten van mbo elke jaar.
groetjes uit Suriname
Richard
De hamvraag is en blijft altijd: hoe pak je dat aan? Heb je daar nog suggesties voor?
<a href="https://www.guidothys.nl" rel="nofollow">Guido Thys</a>