Vijf manieren om uw marktpositie te verbeteren

Staat uw omzet onder druk door toegenomen concurrentie en verschuivingen in de markt? Heeft u het gevoel dat uw producten en diensten niet goed meer aansluiten bij de behoeften van uw klanten? De Zaak geeft aan hoe u tijdig kunt bijsturen.

Ga ik wel voldoende met mijn tijd mee? Raak ik niet achterop bij mijn concurrenten? Wellicht prangende vragen voor u als ondernemer. U kunt het zich immers niet permitteren om in slaap te sukkelen. In de praktijk is het echter moeilijk te bepalen wanneer u tot actie moet overgaan om bedreigingen het hoofd te bieden. 5 manieren om tijdig een nieuwe koers in te slaan.

1. Stem uw producten en diensten beter op de vraag af

Neem uw klantenportefeuille nog eens nauwkeurig onder de loep. Sluiten uw producten en diensten wel voldoende aan bij de behoeften van uw klanten? Vergeet niet dat deze behoeften aan verandering onderhevig zijn en dat u daar op moet inspelen. Dit kunt u ondervangen door innovaties door te voeren.

2. Kies voor een andere benadering van uw doelgroep

Misschien zijn uw producten wel in orde, maar bereikt u er uw doelgroep niet mee. Door de opkomst van internet staan veel traditionele wegen om producten en diensten aan te bieden onder druk. Ook u moet wellicht op zoek naar alternatieve verkoopkanalen. Lees hier hoe u uw producten en diensten kunt aanbieden via internet.

3. Richt u op een nieuwe doelgroep

Zit er nog wel groei in uw hoofddoelgroep of moet u wellicht nieuwe klantgroepen aanboren? Misschien haalt u meer rendement uit uw inspanningen als u zich helemaal gaat focussen op een specifiek marktsegment. Een andere mogelijkheid is het aanbieden van branchevreemde diensten of producten.

4. Leer van uw concurrenten

Als ondernemer gaat u natuurlijk zoveel mogelijk uit van uw eigen kracht. Toch is het noodzakelijk om in de gaten te houden wat uw concurrent doet. De manier waarop die zijn klanten benadert, de prijzen die hij hanteert en nieuwe activiteiten die hij lanceert kunnen van invloed zijn op uw bedrijfsvoering.

5. Zoek samenwerkingspartners in de markt

Als relatief kleine speler in de markt is het vaak moeilijk opboksen tegen de 'grote jongens'. Dus wie niet sterk is moet slim zijn. Onderzoek de mogelijkheden van samenwerking met andere bedrijven - eventueel in clusters of netwerken - om gezamenlijk de markt te bewerken.

Voor meer praktische tips: DE ZAAK

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Pjotr
Sorry maar als je het mij vraag zijn dit nogal open deuren...maar 't is wel handig om ze op een rijtje te hebben...
R.
De marktposite kan uiteraard ook verbert worden door het product of de dienst te innoveren. Door innovatie wordt de doelgroep opnieuw gemotiveerd het product te kopen, waardor de marktpositie verbeterd word. Misschien moet je eerst nadenken voordat je zoiets plaatst, want anderen die er geen verstand van hebben nemen deze informatie zomaar over. Doei