Channels

‘Omzet’ wordt door Nederlandse bedrijven het meest gebruikt om de marketingprestatie te meten. Omzet is tevens de meest gerapporteerde indicator aan het topmanagement. Marketeers vinden ‘klanttevredenheid’ echter de meest geschikte indicator om de marketingprestatie te meten. Zie hier de kloof tussen marketing en de leiding van de organisatie.

De top drie van meest gebruikte indicatoren bestaat uitsluitend uit financiële indicatoren; ‘omzet’ wordt door 100 procent van de bedrijven gebruikt, ‘winst/winstgevendheid’ en ‘marketinguitgaven’ door 97,2 procent van de bedrijven (zie tabel). Dat laatste betekent overigens niets anders dan dat marketeers afgerekend worden op ‘binnen het budget blijven’.

Top 5 marketingprestatie-indicatoren

Gebruik
1 Omzet 100%
2 Winst / winstgevendheid 97.2%
3 Marketinguitgaven 97.2%
4 Klanttevredenheid 95.0%
5 Behaalde doelstellingen / gepercipieerde marketing effectiviteit 91.7%

Lees ook:

Het duurzaamheidsverslag: de teugels worden aangetrokken

Geschiktheid
1 Klanttevredenheid 87.5%
2 Omzet 86.1%
3 Winst / winstgevendheid 80.6%
4 Klant loyaliteit / retentie 77.5%
5 Gepercipieerde kwaliteit / waardering 75.0%

Bedrijven sturen hun marketingactiviteiten dus zeer sterk op financiële indicatoren, terwijl marketeers meer op klantindicatoren willen letten.

( Bron: Marketing-online)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x