Succes vergt meer dan kopieergedrag

Herb Kelleher was jarenlang directeur van Southwest Airlines, misschien wel het meest succesvolle Amerikaanse bedrijf van de afgelopen decennia. Kelleher had de aparte gewoonte om veel Wild Turkey Bourbon te drinken (Pfeffer & Sutton, 2006). Kortom: managers moeten meer Bourbon drinken! Of is dit te simpel? Natuurlijk! Toch volgt een groot deel van de managementliteratuur wel precies deze  lijn van redeneren!   Managementboeken en artikelen staan bol van de beschrijvingen van nieuwe methodes en instrumenten. Er wordt een voorbeeld geschetst van een bedrijf dat de methode met succes heeft toegepast. De suggesties is dat ieder bedrijf dit voorbeeld zou moeten volgen. Vaak is teleurstelling het resultaat. De invoering verloopt problematisch en langzamer dan gepland, de kosten zijn hoger dan gedacht. Het resultaat is minder positief dan verwacht….. Wat gaat hier mis?  [ lees meer ]

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>