Wat zijn de strategische motieven voor offshoring?

Strategische motieven spelen een steeds prominentere rol in offshoring- en outsourcingbesluiten van dienstverleners. Dit blijkt uit een studie van het Nyenrode Institute for Competition.

Onderzocht zijn banken, verzekeraars, ICT-bedrijven en ondernemingen in de telecommunicatie en transport. Het blijkt dat vergroting van slagkracht (het mondiaal volgen van klanten en leveranciers) en het opbouwen van ervaring met het betreden van nieuwe markten het winnen van het kostenmotief dat aanvankelijk de grote motor was achter uitbesteding naar het buitenland.

Aantrekkelijke vestigingslocaties spelen dus een belangrijke rol in deze nieuwe migratiegolf van bedrijfsactiviteiten. En dat heeft negatieve implicaties voor de concurrentiepositie van Nederland als vestigingsland. Nederland kenmerkt zich immers door hoge loonkosten en een aanbod van de arbeidsmarkt dat slecht aansluit op de vraag - en dat zijn geen aanbevelingen voor buitenlandse bedrijven die een geschikte locatie zoeken.

Arbeidsmarktkenmerken, hoge loonkosten en toenemende concurrentie maken offshoring ook voor Nederlandse bedrijven tot een imperatief. Bovendien hebben de Nederlandse kennis- en opleidingsinfrastructuur te weinig `magneetkracht` en zijn ze te weinig onderscheidend om een compenserende werking in deze te hebben.

Bron:MD WEEKLY

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>