Strategische beslissingen vaak op gevoel genomen

Leidinggevenden nemen hun beslissingen vaak op basis van intuïtie en ervaring, niet op basis van feitelijke informatie. Daarbij worden niet zelden verkeerde beslissingen genomen. Dat blijkt uit onderzoek van Business Week Research Services.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 675 leidinggevenden in de Verenigde Staten en Europa.

Foute beslissingen
Tweederde van de ondervraagden geeft aan dat meer dan de helft van de belangrijke beslissingen die zij nemen, gebaseerd worden op gevoel. Volgens bijna alle respondenten is strategische informatie moeilijk boven water te krijgen door een overvloed aan applicaties en databases. Het blijkt dat 77 procent zich bewust is van het feit dat er verkeerde beslissingen zijn genomen, omdat er geen toegang was tot juiste en actuele gegevens. (bron: Marketing Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Joke van Galen
675 leidinggevenden in Amerika en Europa... Hoeveel uit Nederland? Wij hebben tenslotte het poldermodel, waarin we geen overhaaste besluiten nemen, toch?
Is er verband met het feit dat er zoveel projecten mislukken? En hoe zit het met alle modellen, waar we zo gek op lijken te zijn? Ook overboord gegooid?