Randvoorwaarden voor succesvolle online marketing

Online marketing kan alleen met succes bedreven worden als de juiste soort en hoeveelheid offline ondersteuning er is. Uit uiteenlopend onderzoek concludeert de HPI Research Group dat succesvolle e-marketing alleen haalbaar is als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het gaat om de volgende drie randvoorwaarden, aldus HPI.

1. Menselijke interactie
Er moeten menselijke interactie en ondersteuning zijn bij de online campagne. Klanten willen - bijvoorbeeld voor vragen of assistentie - contact kunnen hebben met mensen van vlees en bloed. Vaak is een telefoonlijn of callcenter voldoende.

2. Multichannel benadering
Internet mag niet het enige verkoop- of distributiekanaal zijn. De boodschap en de dienst of product moeten ook via andere kanalen te krijgen zijn.

3. Meer macht voor de klant
Bedrijven moeten zich goed realiseren dat online campagnes gepaard gaan met tweerichtings communicatie. De klant verwacht en krijgt meer macht, inbreng, zeggenschap en transparantie.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Robert Rebergen
Met name het multichannel communicatie aspect, is zeer belangrijk. Planet media group heeft de OokAdsl campgane zeer succesvol uitgevoerd ism met www.e-village.nl. Door virale marketing ook via het lokale kanaal in te zetten.
Met de OokAdsl campagne van Planet Internet en Het net werden lokale gemeenschappen zonder ADSL-toegang gestimuleerd om potentiele abonnees te verzamelen zodat KPN hun telefooncentrale wel van ADSL-mogelijkheden zou voorzien. Met name de 'dynamische content' van de e-mail, dat wil zeggen aangepast per gemeente of gehucht, per persoon en naar de fase in de campagne. Ook het goede communiceren dmv, het inspelen op de antwoorden en de goede response van de ontvangers als gevolg daarvan.