Persoonlijke Effectiviteit? Juìst in januari.

Columns

Dertien dagen na kerstmis is het zover: de boom gaat eruit. De boon erin (in de pannenkoek). 6 januari is sinds oudsher de dag van Driekoningen. Voor de doorsnee manager de laatste vakantiedag, of de laatste rustige dag op kantoor voordat de massa terugkomt. 359 Blanco dagen tot aan de volgende agenda. Pasen is pas begin april. Geen feest te bekennen. Wel jaarafsluitingen. Beoordelingsgesprekken. Opzeggingen van medewerkers, want onder de kerstboom wil men nu ècht eigen baas worden.

En dan is het ’s ochtends in de file ook nog eens net zo donker buiten, als op de weg terug naar huis. Je zou er bijna somber van worden. En dat doen we dan ook massaal. Zo’n 14% van de mensen zit in de wintermaanden niet lekker in z’n vel en presteert daardoor onder niveau. Uitgaande van globaal 200.000 Nederlandse managers, komt dat neer op 28.000 collega’s. 28.000 managers die de 22 werkbare januaridagen maar saai vinden. 616.000 man(agers)dagen die daarmee aan kracht verliezen. Met een gemiddeld tarief van –zeg- 250 euro per dag in loondienst, hebben we het dan over het niet effectief gebruik van 154 miljoen euro! Dat wilt u toch zelf niet? Goed nieuws.

Er is hoop. En die komt uit het Oosten. Daar kwamen destijds ook de Drie Koningen vandaan. U weet wel, dat had iets te maken met een stal en een kindje. Ze zagen een ster en bedachten voor hun tocht per kameel welke cadeaus ze mee wilden nemen. Het waren er drie. Wierrook om de goden te behagen, mirre om de spiritualiteit te bevorderen en goud omdat het zo kostbaar is. Ouderwets? Welnee. Verplaats het eens naar een manager van nu. Die volgt af en toe een training. Bijvoorbeeld op het gebied van golfen, leidinggeven of persoonlijke effectiviteit. Dat doet hij niet zomaar. Nee, hij doet dat om a) het bedrijfsproces nog effectiever te kunnen beïnvloeden met zijn gedrag, b) te reflecteren op zichzelf, en om zo uiteindelijk c) nog meer winst te behalen. Het is niet voor niets dat Driekoningen in veel landen gevierd wordt. Er zit een boodschap in. Het vertelt hoe je met de juiste cadeaus op zak, het licht kunt zien en je doel kunt bereiken.

Januari. De maand die door veel managers als saai wordt gezien. De maand waar we ook anders naar kunnen kijken. Als de periode van bezinning en stilte voor de storm. Als uitnodiging om bezig te gaan met uw persoonlijke effectiviteit. Omdat de naam eigenlijk al zegt waar het wezenlijk om gaat: JA! NU! ARI! En Piet en Kees. Door nù stil te staan, gaat u de komende maanden harder. Dat stilstaan confronteert u met uzelf. Soms doet dat pijn. Maar het gaat zich uitbetalen. Goud heeft niet voor niets het symbool AU.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Professionalisering