Een paar nieuwe internet ontwikkelingen op een rij

Wave

Een communicatiedienst die met weinig andere sites te vergelijken is. Wave is een geavanceerde combinatie van e-mail, chat en samenwerken aan documenten. Google Wave moet afrekenen met het onderscheid tussen e-mail, chat, conversatie en documenten, door ze samen te smelten in één communicatiemodel. Je kunt straks een wave creëren en mensen toevoegen. Iedereen op de wave kan documenten aanmaken met rijk opgemaakte tekst, foto's, video's, mappen, gadgets en feeds. Google zorgt ondertussen voor tekstsuggesties en spellingcorrecties. Wat anderen typen, verschijnt bijna in realtime op je beeldscherm, belooft Google. Dat maakt de wave geschikt voor snelle boodschappen over en weer. Deelnemers kunnen te allen tijde reageren, de content aanpassen en zaken aanvullen. Ook kunnen ze de wave 'terugspoelen', om te zien wie wat heeft gezegd en wanneer.

Daarnaast is Google Wave een platform met open API's. Hiermee kunnen ontwikkelaars waves inbedden in andere webdiensten, bijvoorbeeld omdat ze gebruikers de gelegenheid willen geven om samen te werken. Ook komt er een mogelijkheid om de waves te verrijken met eigen extensies. Denk aan een robotextensie om veelvoorkomende taken automatisch uit te voeren, of aan een gadgetextensie.

Web elements
Embed Google-diensten als calendar, discussies, custom search, maps, news en documents:

En MicroSoft dan?
Mirco wie,...? Ja die andere club, die hijgend en puffend achter de rete snelle ontwikkeling van het internet aan sjokt. Microsoft komt eindelijk met zijn nieuwe zoektechnologie op de proppen. Het richt zijn marketingcampagne niet tegen de concurrentie.

Het heet (inderdaad) Bing, had de codenaam Kumo, is gebaseerd op het overgenomen Powerset en vult Live Search aan. Of nee, het gaat zelfs die zoekmachine vervangen. Microsoft is er veel, heel veel aan gelegen om marktmoloch Google naar de kroon te steken. Achter een goede zoekmachine, en daardoor groot aandeel op de search-markt zit namelijk de enorme markt van gerichte relevante advertenties.

Wat is het?
Volgens de marketingmachine van Microsoft is het geen zoekmachine, maar de volgende stap: een decision-machine. Waar websurfers vroeger zochten naar informatie, en later naar antwoorden op vragen, willen mensen nu hulp voor het nemen van beslissingen, zo redeneren de marketeers van Microsoft. Welk product of dienst wil je aanschaffen, waar is dat het goedkoopst, hoe krijg je iets het snelst, waar wil je heen op vakantie, waar boek je die dan? Enzovoorts.

Dat beslissingselement is niet alleen marketingpraat. Microsoft heeft Bing voorzien van geavanceerde toevoegingen die automatisch komen met nuttige combinaties van informatie. Zo integreert Bing bijvoorbeeld prijzen en gebruikerservaringen als er wordt gezocht op zaken als hotels, restaurants, reizen en auto's. Microsoft probeert dus ook een deel van de markt voor gespecialiseerde, verticale zoekmachines in te pikken.

Moet Google zich zorgen maken?
Nee. In ieder geval voorlopig niet. Net nadat Microsoft zijn Bing onthult, gaat Google een stapje verder met de onthulling van zijn Wave. Een overkoepelende combinatie van realtime-communicatie en samenwerkingssoftware (collaboration), waar externe partijen met hun diensten op kunnen aansluiten dankzij de open api voor universele login (Federated id). Onlangs kwam Google ook al met een overtreffende trap nadat de nieuwe zoekmachine Wolfram Alpha meer details over zijn werking bekendmaakte. Google overtroefde dat met zijn Public Data-dienst die in wezen hetzelfde biedt als waar Wolfram mee ging komen.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: WebWereld

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over ICT & Internet