Het outsourcen van specifieke bedrijfsactiviteiten is gemeengoed geworden. Drie op de vier organisaties heeft taken uitbesteed. Van de organisaties die niet aan outsourcing doen, is de overgrote meerderheid (90%) dat ook niet van plan. Daarmee kan geconcludeerd worden dat het fenomeen outsourcing volwassen is geworden.

“Nieuwe ‘gebruikers’ van enige omvang zijn niet te verwachten.
De groei van de markt moet derhalve komen van bedrijven die meer gaan uitbesteden dan ze momenteel doen. Dat vraagt een omslag in de marktbenadering van de outsourcing bedrijven. First time users hebben een andere aanpak nodig dan meer ervaren opdrachtgevers.

Bedrijven gaan bewuster om met outsourcing en maken meer doordacht keuzes.
Bedrijven halen in toenemende mate activiteiten weer terug in eigen huis. Bijvoorbeeld ICT is vaak van strategisch belang geworden. Bedrijven kiezen er dan voor dit weer zelf te doen. Hetzelfde geldt voor klantcontacten. Ook kan de schaal een rol spelen. Als je zelf maar omvangrijk genoeg bent, kun je niet meer profiteren van de schaalgrootte bij een outsourcing partner.

Lees ook:

Geeft u de leverancier de schuld?

Outsourcing Inkoop
Het merendeel van de organisaties (73%) heeft bij de selectie van een outsourcing partner gebruik gemaakt van extern advies. Een op de vier doet het zelf. De afdeling Inkoop speelt bij twee op de drie bedrijven (63%) die aan outsourcing doen een beslissende rol bij de keuze van de outsourcing partner. In de overige gevallen is de rol van Inkoop meer adviserend geweest. Outsourcing trajecten worden meestal geëntameerd door degenen die binnen de organisatie verantwoordelijk zijn voor de betreffende activiteiten. Inkoop speelt dan meer een ondersteunende rol.

(bron: FINANCIEEL MANAGEMENT)

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In reactie op dit artikel wil ik (uit eigen ervaring) de volgende kanttekeningen maken. De lezer moet weten: ons bedrijf neemt technisch onderhoud bij fabrieken over.

– vele fabrieken hebben hun onderhoud nog in huis en een eerste uitbesteding moet nog komen
– eenmaal uitbesteed blijft de leverancier voor zeer lange tijd partner van de uitbesteder, er zijn dus weinig wisselingen van de wacht
– extern advies zien wij zelden, de afdeling inkoop ook niet, de fabrieksdirectie beslist veelal zelfstandig
– zelden is de uibesteding een initiatief van de Hoofd TD, in 80% van de gevallen is het de productiedirecteur die dit voorstaat

Bij dit laatste punt zou ik willen opmerken dat het gunstig zou zijn als de uitbesteding door de TD zelf wordt omarmd als positieve optie (om bv gedwongen ontslag te voorkomen in moeilijke tijden). De bestaande TD heeft namelijk veel te winnen wanneer ze kernactiviteit wordt (technisch onderhoudsbedrijf) in plaats van stafafdeling bij een beddenfabrikant, chipsfabriek, chemieconcern, slachterij etc.

Arjan Yspeert
directeur Inserva Holding BV

“Bedrijven halen in toenemende mate activiteiten weer terug in eigen huis. Bijvoorbeeld ICT is vaak van strategisch belang geworden. ”
Waar haalt u deze bewering vandaan? Ik zoek al heel lang naar referenties die dit ondersteunen, maar ik vind alleen net de omgekeerde conclusies. Ik hoor nochtans ook dar rumoer, maar ik vrees dat het alleen wishfull thinking is van bepaalde CIO’s.
Jozef Van Giel
Chief Architect ArcelorMittal FCE.

x
x