Nieuwe dynamiek in Silicon Valley

Deze week waren de heuvels rond San Francisco besneeuwd. Het was de eerste keer dat ik dit mocht mee maken sinds ik hier woon, nu drie en half jaar. Verder had ik gisteren tussen een paar afspaken in Palo Alto even tijd om in de heuvels richting de Pacific te rijden. Daar geen sneeuw maar een groen landschap met palmen, veel andere begroeing en een soms schitterend uitzicht op de baai.

Wat een ongelooflijk land Californië. Die tegenstellingen, het ondernemerschap ondanks dat we hier in een recessie zitten. Bedrijven als Alta Vista, HP en Tibco die dicht tegen prachtige natuur aanliggen. Het heerlijke klimaat en de fantastische stad San Francisco. Hier is een multi culturele samenleving onstaan die wij hopenlijk ook in Nederland over twintig jaar zullen hebben.

Ik mocht een presentatie van een Turk bij Tibco meemaken, een toptalent, wat een show! En wij maar denken dat deze bevolkingsgroep zich vooral aan de onderkant van de maatschappij beweegt. Californië heeft een ongelooflijke zuigkracht voor al het talent van de hele wereld. De recessie zal dus niet lang duren, want de technologie die ze hier hebben is te robuust.

Ik hoorde nog op een andere meeting dat SRM – Service Relationship Management – nu echt "in" is. Kijkt u eens naar een onderneming als NIKU.Deze onderneming verzorgt software en marktplaatsen voor "sourcing, management" van services. Zij leveren o.a. unieke tools om beter te kunnen samenwerken ("collaborative managemet"). Klanten zijn niet de eerste de besten: Cisco, Computer Associates, Clear Ink, Tata consulting services en Verizon.

Niko introduceerde deze week hun activiteiten in Europa. Op de bijeenkomst in Carousel du Louvre waren niet minder dan 1400 vertegenwoordigers van het Franse bedrijfsleven. Bedrijven als AXA, Michelin, Cap Gemini waren vertegenwoordigd. Het thema was "Etats Genereaux de SRM" waarbij een vergelijking werd gemaakt tussen de Franse revolutie en de kennis-intensieve service revolutie

Verder sprak ik met ondernemingen die spoedig op de beurs zullen komen. Saqqara is bijvoorbeeld de nieuwe leider in elektronische catalogi ("e-catalogues"). Dit is van belang voor iedere onderneming, denk aan een groothandel, die in de "supplychain" een groot assortiment voert, dat - liefst real time - overzichtelijk moet worden gemaakt.

Een andere gesprekspartner was "See Commerce", een onderneming die zich specialiseert in software dat betere besturing van vooral complexe processen mogelijk maakt. Het service niveau kan hierdoor worden opgevoerd , voorraden naar beneden etc..Alles draait om meer "efficiency" en lagere kosten, "commerce" is even uit maar komt natuurlijk terug.

Ik sprak ook nog met Smartforce, een "e-learning" onderneming. Houdt u deze onderneming maar in de gaten, het is een van de oudste in zijn soort en bestaat al langer dan tien jaar. Zij hebben zowel unieke content over "e-business" en IT als dat zij een marktplaats hebben waarmee aansluiting met de mondiale kennismarkt mogelijk is.

Er is nu een harde strijd ontbrand rond "e-learning". Saba, een van de infra-structuur ondernemingen, heeft een groot contract gesloten met ABN-Amro. Achter "firewalls", dus geen open systeem en het is zeer de vraag of die benadering het meeste rendement oplevert. Docent, concurrent van Saba en Smartforce, levert juist wel bij voorkeur open systemen en sluit bedrijven –desgewenst "dedicated" met eigen indentitieit - aan op de eigen marktplaats.

E-learning is zo belangrijk omdat we in Europa een gigantische achterstand hebben in technologische kennis. Vaak kom je nog theorieën tegen van “eerst onze SAP ERP systemen afmaken voordat we met iets nieuws kunnen beginnen”. Technologie is tegenwoordig echter al zover dat wij 35-jarige ERP systemen kunnen laten communiceren met de modernste CRM ("customer relation systemen"). We leggen er gewoon een laag overheen.

Tibco en Webmethods zijn samen met het aloude IBM hiervoor de specialisten.
Wie denkt dat het uit is met de dynamiek van de IT technologie zal bedrogen uitkomen. Silicon valley gaat door als een speer . Zij die niet opletten, zitten spoedig met de gebakken peren, want de kosten van de goede bedrijven gaan naar beneden, de communicatie met klanten wordt veel beter en de effectiviteit van de bedrijfsprocessen ook.

In April ontvang ik weer een groot aantal Europeanen voor een "multi client" reis hier in het IT- en e-business mekka. Ik verheug me er al op!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>