Marketingmanager moet zich opnieuw profileren

De marketingfunctie kan op vijf manieren aan relevantie winnen. Dit blijkt uit een studie van de Amerikaanse Association of National Advertisers en Booz Allen Hamilton. Effectiviteit van marketingorganisaties wordt door drie factoren belemmerd:

1) de agenda`s van marketing en van de ceo zijn niet op elkaar afgestemd;
2) de positie van de marketingmanager is slecht omschreven en
3) er worden verkeerde metrieken gebruikt om de output van marketing te meten.

De marketingmanager kan op vijf manieren de marketingfunctie weer hoger op de ondernemingsagenda krijgen.

Allereerst door de functie opnieuw te definieren: als marketing dienstverlener, als adviseur of als driver van groei. Een nieuwe definitie impliceert namelijk een nieuwe relatie met de ceo. Een tweede manier is het opstellen van een marketingcontract met de ceo waarin verwachtingen, zichtbaarheid, beschikbare resources en meetbare resultaten worden vastgelegd. Ten derde moet de marketingmanager een organisatiebreed netwerk van controle en invloed ontwikkelen en een `marketing capability agenda` opstellen. Ten slotte moet de manager minder risicoavers worden en zijn nek durven uitsteken.

(bron: PROFNEWS)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>