Marketingdashboard voorziet bestuur van informatie

Een marketingdashboard biedt het ondernemingsbestuur inzicht in de marketingactiviteiten. Slecht doordachte marketingstrategieen kunnen aandeelhouderswaarde vernietigen. In de praktijk ligt de marketingfunctie echter `diep` in de organisatie, ver van de bestuurskamer, en is marketing slecht afgestemd op de organisatiestrategie. Het organisatiebestuur is vaak slecht op de hoogte van klantgerelateerde en marketingactiviteiten. Een marketingdashboard - een serie managementrapporten - kan dit kennishiaat opvullen. Het dashboard bestaat uit drie componenten. De eerste component draait om de belangrijkste business `drivers`, aspecten van de business die direct invloed hebben op de bedrijfsperformance. Het tweede deel beschrijft innovaties die op de korte en op de lange termijn belangrijk zijn voor de organisatie. De laatste component biedt een overzicht van de marketingvaardigheden. Zo kan het bestuur niet alleen bepalen of er genoeg vaardigheden en talent zijn, maar ook of het de juiste vaardigheden en talent betreft. Anders dan een periodieke evaluatie van marketingactiviteiten kan de raad aan de hand van het dashboard actief meedenken en tijdig intervenieren.

(bron: profnews)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>