Marketeers geloven niet meer in eigen vak

Marketeers -van huis uit toch vooral rasoptimisten- zitten in een dip. Maar liefst 84 procent van de Nederlandse marketeers is het eens met de stelling dat de consument steeds meer genoeg krijgt van alle marketingkunstjes.
In de Grote Marketing Enquête 2004 van het Tijdschrift voor Marketing, uitgevoerd onder 182 marketeers door Trendbox, blijkt dat marketing een vakgebied in crisis is.

Verzet
Driekwart van de marketeers verwacht dat het maatschappelijk verzet tegen alle marketingprikkels zal toenemen. Zelfs de eigen doelgroepen van de marketeer zullen zich langzaam maar zeker afkeren van alle marketingprikkels, denkt 72 procent van de ondervraagde marketeers.
In lijn daarmee voorziet men ook meer maatschappelijk verzet tegen marketing, er is zelfs een krappe meerderheid (58 procent) te vinden voor meer regelgeving op dit gebied.

Internet en ICT uit de gratie
Uit het onderzoek blijkt verder dat internet en e-commerce volledig uit de gratie zijn bij marketingprofessionals. Werd internet in 2000 nog door 60 procent als een belangrijke uitdaging gezien, dit jaar is dat percentage verschrompeld tot achttien. Ook de relevantie van zaken als CRM, one-to-one marketing en relatiebeheer worden veel lager ingeschaald.

Rapport downloaden
Het complete rapport naar aanleiding van de enqueête staat op de internetsite van het Tijdschrift voor Marketing en is hier te downloaden. (bron: Marketing Online)

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>