De marketeer zit in zijn eigen hoekje te huilen

Maar veel kritiek op marketing is gebaseerd op hardnekkige mythes, Veel marketeers denken ten onrechte dat marketing als discipline achterhaald is.

gebrek aan meetbare resultaten
Marketing moet volgens de critici nu eens helder maken dat het bijdraagt aan de winst. Veel van de traditionele tools als usp’s, segmentatie en merkpositionering dragen niet bij aan customer value, wordt vaak gezegd. Marketing zou meer direct voordeel moeten opleveren voor de klant: kortere rijen bij de kassa bijvoorbeeld. Als bedrijven dichter bij de klanten/consumenten willen komen, zou marketing ook meer de leidende rol moeten claimen.

Marketeers houden vast aan marktsegmentatie op basis van psychografische criteria, hoewel die nauwelijks effect hebben op productontwikkeling of prijsstrategie. Verder is het kortzichtig een mediastrategie te lijnrecht te volgen. Mediagedrag is erg dynamisch en dat leidt er vaak toe dat de ene groep de commercial te vaak ziet en de andere groep helemaal niets ziet.

Marketeers moeten uit de impasse komen door meer ervaringen te delen. Nu zit iedereen in zijn eigen hoekje te huilen, terwijl als je ‘best practices’ deelt het vak verder komt. Er ligt hier echt een taak voor business schools of branche-verenigingen. Als marketeers beter zouden begrijpen hoe en waarom hun investeringen de economische resultaten beïnvloeden, dan worden ze ook meer gezien als gelijken in de bestuurskamer.

(bron: Marketing Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Online Marketing