De marketeer moet zich breed maken!

In veel organisaties ligt de marketingfunctie onder vuur. Minder geld, minder mensen, minder invloed en dus minder zelfvertrouwen. Het antwoord op deze misère ligt niet in wederopbouw, maar in spreiding van de marketingexpertise.

Of het nu ligt aan te weinig ‘harde’ marketingresultaten, geldgebrek of het vermeende onvermogen van marketeers om ‘zakelijk te denken’, feit is dat in de meeste grote bedrijven ‘marketing’ niet langer een traditionele afdeling vormt. Marketeers ontplooien hun activiteiten en kwaliteiten door de hele organisatie heen, van financiën tot sales en van productontwikkeling tot CRM.

Marketeers onder vuur kunnen daar lering uit trekken. Zij moeten:

De productiviteit van hun inspanningen meetbaar maken, en daarbij de lange- en kortetermijndoelen onderscheiden. Bij de eerste categorie gaat het om echte, strategische marketingactiviteiten, bij de tweede vooral om tactische salesinspanningen.

Nauw samenwerken met de financiële afdeling om duidelijk te maken dat investeren in de lange termijn wel degelijk lonend is.

Hard werken aan het opbouwen van brand equity, en tegelijkertijd benadrukken dat dit meer oplevert dan een goede relatie met de eindgebruiker; ook retailers en andere zakelijke relaties profiteren ervan.

Benadrukken dat innovatie-inspanningen meer opleveren wanneer deze worden begeleid door valide markt- en klantenonderzoek.

Bron: (bron: MARKETING ONLINE)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>