Managers moeten goede eigenschappen stimuleren

Managers sporen hun ondergeschikten doorgaans aan hun zwakke punten te verbeteren. Dat is echter een verkeerde benadering. Juist als je mensen vraagt hun talenten verder te ontwikkelen, krijgen zij meer energie en motivatie. Die slechte punten verdwijnen daarmee ook meteen.

Dat is althans de opvatting van Saskia Tjepkema en Luc Verheijen, adviseurs bij Kessels&Smit. Volgens Tjepkema en Verheijen betekent dit een grote ommezwaai: werknemers zijn nu nog geneigd vooral hun slechte eigenschappen te noemen bij evaluatiegesprekken.

Volgens Tjepkema en Verheijen zijn er verschillende goede redenen om juist de sterke eigenschappen van werknemers te bevorderen.

Ten eerste doen manager er dankzij de veeleisendheid van hun taken er goed aan om te weten wat de goede en slechte kwaliteiten van hun werknemers zijn. Door deze krachten te kennen kan een manager zich ontwikkelen als effectief leider.

Ten tweede is zelfsturend leren een belangrijk middel in de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. Op deze manier worden werknemers zich bewust van hun eigen kunnen.

Ten derde zorgt het versterken van de eigen goede eigenschappen voor een groter zelfvertrouwen van werknemers.

Bron: MANAGERSONLINE

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>