Managers beschikken niet over basale vaardigheden

De leiders van nu communiceren en luisteren niet goed. Er wordt of teveel of juist te weinig leiding gegeven, aangestuurd en gedelegeerd. Sommige leiders ontbreekt het zelfs volledig aan leidinggevende capaciteiten en niet zelden kan de hoogste baas niet eens rekenen. Deze opmerkelijke uitspraken komen uit onverwachte hoek: het is de mening van leiders, directeuren en managers zelf.

Topvijf
Bovenaan in de top vijf van punten waarop managers falen in de samenwerking met anderen, staat het niet geven van goede feedback. Meer dan driekwart is niet in staat zijn manier van leiding geven aan te passen aan het individu, de taak of de situatie en managers ontbreekt het aan duidelijke visie en doelstellingen. Men klaagt dat leidinggevenden hun personeel niet weten te trainen en te ontwikkelen.

Slecht management
Het lijkt er op dat veel managers niet eens beschikken over de meest basale, essentiële vaardigheden die nodig zijn om een goed leider te zijn. En dat terwijl een organisatie staat of valt met goed of slecht leiderschap. Slecht management kan uiteindelijk leiden tot stagnerende bedrijfsresultaten, snel wisselende managementteams en een lage klantentrouw.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

willy
Als managers manager worden omdat ze hun eigenlijke werk niet goed doen binnen de organisatie,is het risico dat ze een slechte manager worden des te groter. Zie de zorginstellingen en het onderwijs. Vaak worden ze manager omdat ze zelf de primaire klussen niet meer willen of hoeven te doen omdat ze daar niet zoveel zin (problemen)meer in hebben. En als dat het geval is hoe kun je je " oude"collega's dan motiveren en of stimuleren? Een goede manager kun je volgens mij alleen worden als je hart hebt voor je werk en het bedrijf en het produkt wat je moet leveren. En ook kennis van alle voor jouw afdeling belangrijk zijnde zaken.