Onze fundamentele overtuigingen zijn: initiatief, gelijkheid, vertrouwen. Onze Missie is: `Driven by its dreams and reflecting its values, HONDA will continue taking on challenges to share joys and excitement with customers and communities around the world to strive to become a company society wants to exist.` Interessant te zien, het komende F1 seizoen, hoe een jonge Nederlander opereert onder een aloude Japanse filosofie: continue verbeteren.
Max Verstappen is in dienst bij Red Bull Racing, een werkgever met een sponsor die er v.w.b. de investering in jong talent ook een specifieke filosofie op na houdt: "Competitie vanaf de start.". RBR wordt geroemd om de technische know how, maar uiteindelijk zal de motor in Verstappens' RB15 een cruciale rol spelen in de doelstelling zoals bepaald door Red Bull's Helmut Marko: "Verstappen Wereldkampioen maken in 2019!"
Mooie uitdaging, een uitdaging waarvan de succevolle combinatie Verstappen/HONDA aan de basis staat. Niet alleen optimale techniek maar ook alignment van medewerker Max Verstappen met de Missie van hier m.n. HONDA kan daarbij de doorslag geven (NB: met Renault wilde alignment niet zo goed lukken).
"Strategic alignment is het proces van het waarborgen dat alle aspecten van je organisatie zijn afgestemd op de realisatie van de organisatiestrategie. Dit betekent dat het bedrijf operationeel in staat is om conform haar ‘Missie’ producten/diensten te leveren. Strategisch is het management van het bedrijf in staat te handelen naar de ‘Visie’. Strategic alignment is ‘de lijm’ voor het team dat beter presteert dan ‘de rest.” Bron: Strategic Alignment het zit in de mensen, niet in het papier.
"Clear visibility among corporate, employees’ and supervisors’ goals leads to sharply improved financial results. It’s more important than ever for managers to keep their employees in line with overall company strategy. In a fiercely competitive environment, businesses need their hyper-connected workers to focus their collective brainpower on reaching key milestones, generating a steady stream of insights and ideas along the way." Bron: How Employee Alignment Boosts the Bottom Line.
"A fiercely competitive environment", daarover kun je zeker spreken binnen het uitzonderlijk competitieve F1 'circus'.
"The HONDA Philosophy consists of Fundamental Beliefs (including "Respect for the Individual" and "The Three Joys"), the Company Principle, and Management Policies. This philosophy is not only shared by all associates, but also forms the basis for all company activities and sets the standard for the conduct and decision-making of all associates throughout the HONDA Group." Bron: HONDA Philosophy.
HONDA's fundamentele overtuigingen:
- Initiatief: "Initiatief betekent niet gebonden te zijn aan vooropgezette ideeën, maar creatief te denken en op eigen initiatief en oordeel te handelen, terwijl je begrijpt dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor de resultaten van die acties."
- Gelijkheid: "Gelijkheid betekent individuele verschillen in elkaar herkennen en respecteren en elkaar eerlijk behandelen. Ons bedrijf is toegewijd aan dit principe en aan het creëren van gelijke kansen voor elk individu. Het ras, geslacht, leeftijd, religie, nationale afkomst, opleidingsachtergrond, sociale of economische status van een individu heeft geen invloed op de kansen van het individu."
- Vertrouwen: "De relatie tussen medewerkers bij HONDA moet gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen. Vertrouwen wordt gecreëerd door elkaar als individuen te herkennen, te helpen waar anderen tekortschieten, hulp te aanvaarden waar we gebrekkig zijn, onze kennis te delen en een oprechte inspanning te leveren om onze verantwoordelijkheden te vervullen."
HONDA's Three Joys:
-
- The Joy of Buying
- The Joy of Selling
- The Joy of Creating
HONDA's team heeft er merkbaar zin in.
Intussen de (zeer) nuchtere Nederlander Max Verstappen, die overigens van zijn start bij Red Bull Racing direct een succes maakte: "“We hebben een enerverend nieuw partnership met HONDA, dat dit weekend echt begint. We hadden in Barcelona een positieve start, maar moeten de verwachtingen realistisch houden: we hebben een groot gat te dichten richting Mercedes en Ferrari, maar we zijn ervan overtuigd dat ons dat gedurende het jaar lukt. Met ons coureurs duo en een sterk team, kijk ik ernaar uit om hier in Melbourne van start te gaan.”
Let the games commence......
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO