Leiders van grote organisaties moeten een goed begrip hebben van het impact dat hun beslissingen en handelingen binnen de context van hun zakendoen creëren. Tot 2004 werd van een CEO verwacht dat de cijfers werden gehaald. Ook vandaag nog moeten de cijfers gehaald worden, anders dreigt voor elke CEO ontslag, maar een van de kwaliteiten waardoor echte leiders zich onderscheiden is een ruim begrip van de context, waarin hij beslissingen neemt.
Ondernemers zijn rasbeslissers en hakken dagelijks knopen door. Soms moet u daarbij harde noten kraken. Maar hoe doet u dat? Stevige beslissingen nemen: tien tips!
1. Definieer de beslissing helder
Aarzel niet om voor de hand liggende vragen te stellen. Waarom moet deze beslissing worden genomen? Wat levert deze beslissing de onderneming op?
2. Bedenk alternatieven
Mensen blijven vaak steken in dilemma's, in het idee dat ze maar twee mogelijkheden hebben: wel of niet; links of rechts. Meerdere alternatieven opperen, is altijd beter. Brainstorm niet alleen met collega's, maar eventueel ook met klanten, vrienden of kennissen. Maak ook gebruik van mensen die de conventies van uw vak niet kennen.
Oordeel daarbij niet te snel. Schrijf alle alternatieve oplossingen op. Maffe ideeën stimuleren de creativiteit. Inperken kan altijd nog.
3. Verzamel informatie
Vertrouw bij afwegingen niet op brochures, verkopers of zoekmachines op het internet. Verzamel eens informatie uit een andere hoek. Zoek bijvoorbeeld ook eens mensen op die altijd klagen. De inbreng van zulke bezwarenkoningen kan leiden tot nieuwe inzichten en misschien wel nieuwe oplossingen. Kijk hoe anderen soortgelijke problemen oplossen. Raadpleeg brancheorganisaties, overheidsinstellingen, vakbladen, online diensten, boeken of consultants.
4. Waardeer de opties
Nu alle alternatieven beoordeeld zijn, rest de vraag welke oplossing het best bij de onderneming past. Schrap opties die te duur zijn of niet bij de cultuur van de onderneming passen.
5. Visualiseer de uitkomst
Neem de tijd om echt voor u te zien hoe de overgebleven opties binnen uw onderneming functioneren. Krijgt u bij dat visualiseren een goed gevoel of juist niet? Vat het gevoel samen in trefwoorden. Doe vervolgens een realiteitscheck: welk alternatief ligt het meest voor de hand? Welke het minst? Schrap de minst realistische opties.
6. Laat het gevoel spreken
Onze hersenen nemen meer informatie op dan we kunnen verwerken. Soms geeft het onderbewustzijn een krachtig signaal af. Neem zo'n aanwijzing serieus, ook al is de zakelijke overweging nog niet duidelijk. Succesvolle zakenmensen durven op hun intuïtie te vertrouwen.
7. Wees enthousiast
U heeft zorgvuldig gekozen, dus de twijfels kunnen aan de kant. Ga aan de slag. Begin aan uw plan zodra de beslissing is genomen. Laat iedereen weten dat er een knoop is doorgehakt. Verkoop uw beslissing. Leg uit waarom deze beslissing is genomen. Maak duidelijk wat er gaat gebeuren en hoe.
8. Evalueer
Wees niet bang om de beslissing na een tijdje te evalueren. Als uw plan niet uitpakt zoals u dacht, aarzel dan niet om het beslissingsproces nog eens stapsgewijs te herhalen en uw koers bij te stellen.
Doe de case:
Directeur in paniek
door: Arend Ardon
Het economisch tij zit tegen. Het is zwaar weer. Niet alleen de zeilen worden nu getest, maar ook de schipper. Juist nu is het van belang eendrachtig een duidelijke koers te varen. Als daarvan geen sprake is, kan het heel spannend worden... In deze case treft u een illustratief voorbeeld aan. De directeur van een ICT-onderneming belt gespannen de adviseur. 'Je móet me uit de brand helpen.'
Bron: Express
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>