De komende 5 jaar gaat het om innovatie!

Innovatie staat de komende vijf jaar bovenaan de agenda van de Europese ceo. Hoewel de Nederlandse ceo ook op de kosten blijft letten, is hij net als zijn Europese collega momenteel vooral bezig met het vergroten van marktaandeel door het verbeteren van met name productdesign, productkwaliteit en marketing.

De agenda van de chief executive officer (ceo) is cyclisch, zo laat de geschiedenis zien. Na een periode waarbij kostenreductie de prioriteit heeft, volgt vaak een periode met een focus op groei.

Die periode is nu weer aangebroken. De afgelopen jaren stonden in het teken van kostenreductie en corporate governance. Nu de grootste slagen aan de kostenkant gemaakt zijn, verschuift de aandacht van de ceo’s weer naar groei.

De groei van de economie is echter nog te pril om er al volledig op te rekenen. Daarom merk je dat de ceo’s groei van het marktaandeel boven aan hun agenda hebben staan: als de taart als geheel niet groter wordt, moet je een grotere punt zien te bemachtigen. Marktaandeel win je door goede productinnovaties en een goede marketingstrategie te voeren.

Het ’Angelsaksische model’, dat zich vooral op aandeelhouders richt, was de afgelopen jaren ook populair onder de Europese ceo’s.

Dat specifiek de Nederlandse ceo nog even de hand op de knip houdt, is wellicht een teken van onze nuchtere volksaard. De Nederlandse bestuursvoorzitter waait niet meteen met iedere groeitrend mee en blijft op de lange termijn focussen. Een goede balans bewaren tussen enerzijds groei en anderzijds de kostenkant, lijkt op dit moment zeker niet onverstandig.

Meer weten over innovatie? Zie de nieuwe PartnerSite: INNOVATIEFORGANISEREN

(bron : Management Team)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--