IT-managers zijn te veel gefixeerd op routine-onderhoud van de bestaande infrastructuur. Ze investeren onvoldoende in innovatieve diensten die de kosten verlagen, IT-management automatiseren en bedrijfsresultaten verbeteren. De meeste managers houden zich vooral bezig met het operabel houden van de bestaande infrastructuur. Veiligheid, stabiliteit, 24/7 beschikbaarheid en het minimaliseren van de uitvalkosten zijn hun prioriteiten.
Kloof
Er ontstaat een kloof in verwachtingen. Van IT-managers wordt verwacht dat ze kostenverlagend werken en veranderingen in bedrijfsprocessen kunnen verwerken. In de praktijk blijken zij zich vooral bezig te houden met dagelijkse operationele IT-beslommeringen.
Kostenpost
Deze operationele kosten zijn de snelst groeiende kostenpost in veel IT-budgetten. Een groot percentage van de IT-uitgaven wordt opgeslokt door onderhoudsvoorzieningen, upgrades en migraties. Slechts een fractie van het budget kan worden aangewend voor initiatieven die de businesswaarde van de IT verbeteren.
Balans vinden
'IT-organisaties die blijven hangen in het dagelijks onderhoud, reageren reactief. Dat leidt tot complexe IT-omgevingen. IT-organisaties moeten een balans zien te vinden tussen onderhoud en innovatie. Ze moeten reserves vrijmaken voor meer toegevoegde waarde activiteiten.
Investeren
IT-ers moeten hun investeringen richten op standaardisatie, virtualisatie en automatisering om een zogeheten Adaptieve Infrastructuur te creëren. Dit, plus een service-georiënteerde architectuur (SOA) en een gedeelde services operating model, stelt organisaties in staat IT te drijven als een dienst en niet als een standaard kostenpost.
Onbekend
Over het algemeen was de bewustwording van SOA en shared services erg laag. Slechts 31 procent zegt bekend te zijn met de term SOA en 48 procent met shared services.
Meer over deze problematiek op: INNOVATIEFORGANISEREN
(bron: ZIBB)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>