Het voorkomen van crises bespaart veel tijd, geld en energie. Dit kan onder meer door issue-management. Issue-management is in feite een aanvulling op risicomanagement. Bij issue-management gaat het erom dat positieve en negatieve trends en ontwikkelingen op tijd gesignaleerd worden en dat de bedrijfsstrategie hierover tijdig wordt gecommuniceerd. Het effect van een crisis wordt op die manier geminimaliseerd. In het geval van een crisis is de Voedsel- en Warenautoriteit meestal het eerste aanspreekpunt voor bedrijven. Jan Oosterkamp, directeur supply-chain van CSM, is al ruim vier jaar bezig met issue-management. CSM, fabrikant van onder meer Red Band en Venko, heeft issue-management tot een integraal bedrijfsonderdeel uitgebouwd. Zo heeft CSM onder meer internationale issue-teams samengesteld die zich bezighouden met wetgeving en externe communicatie. Toch zullen crises volgens Oosterkamp nog zeker wel voorkomen, ondanks goed issue-management. Bij het structureel blijven zoeken naar nieuwe ontwikkelingen kunnen de nadelige effecten van crises echter worden bezworen. Wel moeten bedrijven niet vrezen bepaalde afdelingen voorrang te geven. [Voedingsmiddelentechnologie]
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--