In totaal 64 MKB-ondernemers hebben dit jaar meegedaan aan de verkiezing van het ‘Slimste Bedrijf van Nederland’. De verkiezing, die voor de derde keer wordt georganiseerd door Syntens Innovatiecentrum, is bedoeld voor ondernemers die het werk zo organiseren dat medewerkers hun talenten en passie optimaal kunnen inzetten en met deze aanpak zichtbaar resultaat boeken. De 12 bedrijven die zijn geselecteerd voor de finale komen uit alle mogelijke sectoren. Volgens Syntens leeft sociale innovatie in Nederland: ‘Zeker in deze crisis zijn ondernemers zich ervan bewust dat ze het niet alleen kunnen, maar dat ze door goed samen te werken met hun medewerkers deze moeilijke tijd kunnen overleven. De organisaties die dat doen hebben vaak helemaal geen last van de crisis. Ze groeien juist keihard door.’
Bedrijven die zich voor deze verkiezing hebben opgeven, hebben een effectieve aanpak voor sociale innovatie ontwikkeld waarbij medewerkers en omgeving actief betrokken worden. Hierdoor is extra omzet gerealiseerd en de productiviteit verhoogd. Een jury heeft alle inzendingen beoordeeld op onderdelen als leiderschap, flexibilisering, zeggenschap van medewerkers, benutting van talenten en inzet van vakmanschap. Syntens: ‘De wedstrijd is ook bedoeld om collega-ondernemers te inspireren en te stimuleren het slimmer werken in hun eigen organisatie toe te passen.’
Op verzoek van Syntens brengen verschillende blogs de verkiezing - en daarmee de voordelen van sociale innovatie - onder de aandacht van een groter publiek door één van de finalisten in de schijnwerper te zetten.
Eén van die finalisten is Resato International B.V. uit Roden. Resato B.V. ontwikkelt en fabriceert hoogwaardige componenten en systemen geschikt voor een druk tot 14.000 bar. Deze systemen worden bijvoorbeeld toegepast in waterstraal-snijtechniek.
De directie beschrijft de sociale innovatie bij Resato B.V. als volgt:
‘Circa drie jaar geleden hebben we het bedrijf overgenomen. Tot die tijd was het bedrijf altijd top-down geleid. Vanaf de overname hebben we hard gewerkt aan het creëren van een cultuur van openheid, onderling vertrouwen en duidelijkheid. Bakstenen en virtuele muurtjes hebben we afgebroken. De medewerkers worden nu betrokken bij de toekomstplannen voor het bedrijf en ingelicht over de voortgang hiervan.
We hebben een management structuur opgezet waarin elke medewerker verantwoordelijkheid heeft gekregen op zijn vakmanschap. Door in gesprek te zijn met medewerkers is bijvoorbeeld gekozen voor een betere inrichting van de fysieke werkomgeving en van de werkprocessen. Hierdoor kunnen de medewerkers meer op hun plek zijn, hun eigen bijdrage beter herkennen en daardoor beter uit de verf komen. Alle medewerkers zijn ook betrokken bij het gedachtegoed dat de klant bediend wordt door ons allemaal en niet alleen door de afdeling Sales.
Wij werken veel samen met partijen buiten Resato B.V., zowel in als buiten de keten: klanten, leveranciers, agenten en distributeurs, kennisinstellingen, kennisleveranciers, industrienetwerken en intermediaire partijen. Het vergroten en uitwisselen van kennis van hogedruktechnologie staat hierin centraal.
Meedenken en meepraten door medewerkers wordt gestimuleerd en dat begint zijn vruchten af te werpen. Inmiddels zijn diverse productiviteitsverbetering gerealiseerd. Ook de klanten zijn meer tevreden omdat beloften worden nagekomen, duidelijkheid wordt verstrekt over wat er wel en wat er niet geleverd kan worden. De leverbetrouwbaarheid is toegenomen (verdubbeld!) en de levertijd is afgenomen (gehalveerd!).
Werken moet vooral leuk zijn, een dag niet gelachen of niet geleerd is een dag niet geleefd. Dit zijn de richtsnoeren waarlangs de organisatie zich verder ontwikkelt en waarin iedereen dagelijks zijn bijdrage kan leveren en herkennen.’
Op 27 november 2012 wordt bekend gemaakt wie zich het slimste bedrijf van Nederland mag noemen. Resato B.V. laat in ieder geval zien dat hoogwaardige maak-industrie in Nederland nog steeds internationaal concurrerend kan zijn door de innovatieve organisatie van het menselijk kapitaal. Resato B.V. is dus zeker één van de slimste bedrijven in Nederland, misschien wel hét slimste …
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO