Het prijsbeleid wordt in toenemende mate een belangrijk strategisch instrument. Dit heeft verschillende oorzaken:
een trage economische groei;
snel stijgende grondstofprijzen;
strengere controle van toezichthouders die onderlinge prijsafspraken willen voorkomen.
Ondernemingen moeten daarom niet alleen hun prijsbeleid in strategisch opzicht optuigen, ook op operationeel gebied moet er veranderd worden:
leveranciers zullen hun traditionele kortingstructuren bij afzonderlijke klanten (de zogeheten `waterval` voor prijsstelling) moeten ombouwen tot een effectiever prijsmechanisme dat voor beide partijen voordelig is en tot een win-winsituatie leidt.
De implementatie van een nieuw prijsmechanisme vergt wel de ontwikkeling van nieuwe doeltreffende instrumenten waarmee salesafdelingen de nieuwe regels voor prijsstellingen en voor het vinden vasthouden van waarde kunnen toepassen bij de afzonderlijke klanten.
Een optimaal prijs- en verkoopbeleid bestaat onder meer uit de volgende elementen:
1) prijsprincipes zijn gebaseerd op realistische veronderstellingen met betrekking tot doelstellingen en concurrentie;
2) een gedegen kennis van de concurrentie;
3) vertaling van prijsprincipes in eenvoudige richtlijnen voor de salesafdeling ;
4) gebruiksvriendelijke elektronische instrumenten.
(bron: MD WEEKLY.nl)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>