Hoe haal je tegenwoordig de juiste mensen binnen?

Wat zijn de trends op het gebied van recruitment? De respons en met name de kwalitatieve respons op personeelsadvertenties staat onder druk.

Vacaturesites moeten op zoek naar een manier om een betere kwalitatieve match te kunnen maken. Kandidaten vinden steeds minder hun weg in het aanbod van meer dan twintigduizend vacatures. Werkgevers zullen vaker kiezen voor selectiemethodieken op de website om zo de drempel te verhogen en meer kwalitatieve respons te krijgen. Ze willen zich daarmee ook beter positioneren als werkgever.

Noodzaak van recruitment wordt zichtbaar
Door de aantrekkende arbeidsmarkt en toenemende schaarste, worden eindelijk de effecten van vergrijzing en verkleuring zichtbaar. Verschillende sectoren, zoals de collectieve sector, zullen schrikken in 2006. Beleid gericht op ouderen, herintreders, vrouwen en allochtonen, komt meer op de agenda. In 2007 zijn dit de top items.

Gekkigheid wint het van ratio
In plaats van goede strategische recruitmentplannen zullen werkgevers eerst proberen door veel arbeidsmarktcommunicatie hun arbeidspotentieel in beweging te krijgen. De eerste bedrijven die dit doen, behalen hierin nog hoopvolle resultaten. De rest verliest veel geld en daarna nog meer aan werving- en selectiebureaus. Het echte winnen in arbeidsmarktcommunicatie zal worden bereikt door bedrijven die de volgende punten omarmen:

* Eigen website is speerpunt van recruitment.
* Kennis van de markt, doelgroep en media om de doelgroep effectief te benaderen.
* Het recruitmentproces is snel, geautomatiseerd en gestroomlijnd.
* Ze werken met de juiste partners samen.

(bron: COMPAGNON)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>