Business to Business (B2B) is de relatie van commerciële partners, zonder te voorzien in de directe behoefte van de eindconsument. Maar die situatie begint sterk te veranderen.
We zien steeds duidelijker dat het belang dat aan merken wordt gehecht groter en groter wordt. Niet alleen voor consumenten, maar zeker ook binnen B2B relaties, ten koste van het belang dat wordt gehecht aan prijs. B2B bedrijven proberen steeds meer mee te denken in de keten, waardoor ze ook daar dichter bij de consument komen te staan. Verder bedienen steeds meer B2B marketeers zich van Business to Consumer (B2C) achtige technieken om hun producten aan de man te brengen.
B2B kent meer branding, meer promotie, meer B2C technieken en staat dichter bij de eindconsument dan ooit.
Binnen B2C zien we precies de omgekeerde tendens: relaties, en met name individuele, anticipated relaties met klanten worden steeds belangrijker. Event-driven Marketing, Permissiemarketing, Pinkomarketing allemaal passen ze in dit straatje en het is een van de grote drijfveren achter Web 2.0.
Door deze twee convergerende ontwikkelingen worden beide termen steeds minder relevant. Het wordt dus langzaamaan maar eens tijd dat er een plekje vrij wordt gemaakt op het marketingtermen kerkhof voor B2B.
(bron en meer op: MARKETING ONLINE)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>