E-commerce kan veel winst genereren met long tail

De `long tail` is een term die steeds vaker wordt gehoord in de wereld van e-commerce. Het achterliggende idee behelst een verschuiving van massamarkten naar een nichemarkten, en is overgewaaid uit de statistische wetenschappen.

Een voorbeeld kan het idee verduidelijken.
De grootste fysieke boekhandel ter wereld heeft ongeveer 130.000 titels op voorraad, en genereert zijn totale omzet met deze titels. Amazon.com daarentegen kan zoveel titels aanbieden als het wil; beperkte opslagruimte speelt geen rol voor de online-retailer.

En wat blijkt? Amazon genereert een derde van zijn omzet met titels die buiten de top-130.000 vallen. Bij internetaanbieders van muziek zijn vergelijkbare percentages waar te nemen. Met de `lange staart` van obscure producten is dankzij internet dus een significante winst te behalen.

Onderzoekers verwachten dat het ontsluiten van deze nieuwe nichemarkten zal zorgen voor een toename van de totale vraag. Tegelijkertijd zal er een verschuiving optreden van massaproducten naar nicheproducten. Het logische eindpunt van deze ontwikkeling zou het uiteenvallen van onze gedeelde populaire cultuur in een net van subculturen zijn. Het is echter de vraag of het zover komt. Naar verwachting zullen blockbusters voorlopig nog wel blijven bestaan.

Bron: MD WEEKLY

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>