Early-adoptermodel is verouderd

Het `Early-adoptermodel` uit 1962 is aangepast naar de snelheid van nu. Integratie van digitale techniek zorgde ervoor dat de adoptiecurve sneller wordt doorlopen en dat er een grotere kloof is ontstaan met de achterblijvers.

Dat blijkt uit het onderzoek `Mannen en hun digitale wereld` in opdracht van Sanoma`s Mens Magazines en uitgevoerd door Carl Rhode en Trendbox. Van de vijf marktsegmenten uit het adoptiemodel zijn er vier over en die hebben nieuwe namen gekregen.

Sprinters (voorheen Innovators 2,5% en Early adopters 13,5%) zijn met 23% een nieuw marktsegment. Sprinters zijn tussen de 16 en 34 jaar oude intellectuelen uit de Randstad. Ze zijn vergroeid met ICT, geloven sterk in toegevoegde waarde en genieten van hun digitale levensstijl.

De Voorlopers (voorheen Early majority 34%) zouden met 23% Sprinters willen zijn, maar zijn voorzichtiger met hun aankopen. Ze zijn 35+, relatief laag opgeleid en hebben een lager inkomen.

De Volgers (voorheen Late majority 34%) zijn met 29% praktisch ingesteld. Deze 35+-ers beperken zich tot noodzakelijkheden en stappen laat in.

De Achterblijvers (voorheen Laggards 16%) zijn met 23% een brede groep van 50+ die buiten de Randstad woont. Ze snappen digitale ontwikkelingen niet.

(bron: MKB)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>