Competentiemanagement is steeds sterker verankerd binnen organisaties, zo blijkt uit een studie van de Vrije Universiteit en de NVP. Competentiemanagement blijkt zelfs allesbehalve een hype te zijn en speelt in veel organisaties een substantiele rol.
Het zorgt immers voor heldere gedragslijnen en verbetert de communicatie tussen werkgever en werknemer. Dat niet alle organisaties met competentiemanagement werken, heeft verschillende oorzaken.
Het gebruik is in de eerste plaats afhankelijk van de mate waarin men competentiemanagement nuttig vindt.
Een tweede factor is de invloed van belangrijke anderen die sturen op competentiemanagement.
De derde factor heeft te maken met het vertrouwen van de p&o`er in eigen kennis en kunde.
Competentiemanagement kan voorts vanuit twee invalshoeken benaderd worden: vanuit een beheersmatige en vanuit die van betrokkenheid. Van deze twee opties heeft de betrokkenheidsbenadering het meeste effect. Overigens hangt de relatie tussen het gebruik van competentiemanagement en de mening van anderen niet af van de gekozen benadering.
Draagvlak is dus een belangrijke voorspeller van succes van competentiemanagement. Communicatie moet dus voorkomen dat het een speeltje van de p&o`er blijft en dat competentiemanagement een organisatiebrede kwestie wordt.
(bron: MD WEEKLY)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>