Doorbraak mass customization laat op zich wachten

Mass customization wil nog niet echt doorbreken. Mass customization omvat het op de markt brengen van massaproducten waarvan de eigenschappen grotendeels bepaald zijn door de individuele consument.

Daarmee voldoet mass customization aan twee elementen: op het moment van productie is al bekend voor wie het product bestemd is en de op maat gemaakte producten worden in massa geproduceerd.

Het succes van deze vorm van produceren hangt af van de acceptatie van consumenten. Het blijkt dat zij over het algemeen zeer tevreden zijn over de zelf samengestelde producten. Veel op maat gemaakte producten zijn geschikt om via het internet te verkopen. Producten die gepast dienen te worden zijn daarentegen minder geschikt voor internetverkoop.

Veel diensten lenen zich goed voor mass customization. Zo adverteren diverse verzekeraars met op maat gemaakte verzekeringen. De consument dient wel enige affiniteit met een product te hebben, als ze moeite willen steken in het samenstellen ervan. De betrokkenheid bij duurzame goederen is vaak hoog, zodat dergelijke producten ook zeer geschikt zijn voor mass customization.

Bron: MD WEEKLY

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>