Albert Heijn opent laadpleinen voor partners en versnelt verduurzaming ketentransport

Albert Heijn zet een belangrijke stap in het verder verduurzamen van de logistieke keten. Vanaf nu kunnen strategische partners hun elektrische vrachtwagens opladen bij de distributiecentra van Albert Heijn. Daarmee stelt de retailer voor het eerst zijn eigen laadinfrastructuur open voor leveranciers en vervoerders, zodat zij tijdens het lossen direct kunnen laden. Deze stap maakt emissievrij transport voor partners concreter en versnelt de gezamenlijke transitie naar elektrisch rijden.

Door partners toegang te geven tot de laadpleinen, wordt het elektrisch beleveren van de distributiecentra eenvoudiger. Het initiatief is onderdeel van de ambitie om in 2030 volledig emissievrij transport te realiseren. “We hebben onze doelstelling voor 2025 behaald en zetten nu de volgende stappen richting volledig emissievrij transport,” zegt Annemieke Sirre, verantwoordelijk voor Transport bij Albert Heijn. “Door ook partners te laten laden, versnellen we samen de transitie in Nederland en Vlaanderen.”

De eerste twee gebruikers (Vogelaar Vredehof en Bakker Barendrecht) tonen hoe ketensamenwerking de energietransitie kan versnellen. Ondanks uitdagingen zoals netcongestie, voertuigbeschikbaarheid en een complexer planningsproces bouwt Albert Heijn door aan een robuuste laadinfrastructuur. In 2026 worden meer partners aangesloten. Zo werkt de keten toe naar de Scope 3-doelstelling: 45% minder CO₂-uitstoot in 2030 tegenover 2018.

De operatie groeit snel: inmiddels worden alle 30 zero-emissiezones emissievrij beleverd en rijden bijna 400 winkels dagelijks op elektrisch transport. 25% van alle ritten is inmiddels elektrisch. Ook de thuisbezorging groeit door: wekelijks worden 85.000 orders emissievrij geleverd. Onlangs opende in Zwolle een nieuw laadplein om de stijgende vraag op te vangen.

De verduurzaming stopt niet bij Nederland. In België wordt sinds november de eerste winkel in Mechelen elektrisch bevoorraad; een belangrijke stap op weg naar emissievrij transport in heel Nederland en Vlaanderen. Met het openstellen van de laadpleinen laat Albert Heijn zien hoe een grote retailer een actieve ketenregisseur kan zijn en hoe samenwerking, infrastructuur en technologie gezamenlijk kunnen zorgen voor een structureel duurzamere logistiek.

Bron: Albert Heijn

Lees ook: Hoe bepaal je de juiste laadinfrastructuur?

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--