Chief Executive Officers hebben coaching nodig

Chief Executive Officers worden door medewerkers weinig gezien als rolmodel. Hij moet een baken voor de organisatie en belichaamt de doelstellingen van de onderneming. Er zijn echter veel werknemers die hun CEO niet als een echte brandbuilder of vertegenwoordiger van hun merk beschouwen. Er zijn dan ook verschillende punten waarop CEO's wat coaching kunnen gebruiken.

Rol van CEO
CEO's moeten de doelstellingen van de onderneming zichtbaar onderschrijven en naleven. Maar slechts minder dan de helft van de werknemers vindt dat de CEO hen inspireert tot uitstekende prestaties of dat de CEO voor hen de link is met de visie van de onderneming. Als er naar de zakelijke kant wordt gekeken, is bijna 70 procent van mening dat de eigen CEO zakelijke kansen creëert en benut, maar slechts 58 procent vindt dat de onderneming bij de CEO in goede handen is.

Coaching
Er zijn ook aspecten waarop de CEO nog coaching nodig heeft. Als het gaat om het verbeteren van de verkoopcultuur en de verkoopprestaties van de organisatie als geheel, brengen de CEO's het er minder goed vanaf. Waar de medewerkers in het algemeen vertrouwen hebben in de juistheid en de timing van de beslissingen van de CEO, wordt er vaker getwijfeld aan de manier waarop de CEO communiceert met belanghebbenden.

Er is ook ruimte voor verbetering in de manier waarop de CEO betekenis toekent aan verandering en deze zichtbaar maakt. En natuurlijk de persoonlijke ethiek van een CEO heeft altijd verbetering nodig.

CEO gaat langer mee dan gedacht
De meeste bazen worden na vijf jaar, ondanks de beste bedoelingen, zelfvoldaan en lui worden of simpelweg het operationele en strategische vuur dat ze ooit in zich hadden kwijt lijken.

De feiten spreken dit echter tegen. CEO's zijn eerder zoals wijn: ze worden beter met de jaren. Het blijkt dat bij bedrijven die al langer dan tien jaar door dezelfde CEO werden geleid geen noemenswaardige vermindering van dividend of de aandelenprijs werd genoteerd. Het blijkt dat CEO's het best presteren in hun derde jaar. Het is dus niet aan te raden een CEO voor diens vierde dienstjaar te ontslaan.

CEO is onzin, die titel moeten ze direct afschaffen
Interview met Prof. Dr. Lense Koopmans
Gyuri Vergouw

Falend toezicht is een van de belangrijkste oorzaken van het wereldwijd teruggelopen vertrouwen van beleggers. Maar waaruit bestaat goed toezicht, en hoe valt dit goed te organiseren?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Kluwer Management)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Matthijn
Coaching is belangrijk. Het houdt je een spiegel voor, je wordt aangemoedigd om vanuit een ander perspectief naar je daden te kijken. Je wordt geprikkeld dieper over jezelf na te denken. Nu even het laatste stuk "Falend toezicht..." Een van de oorzaken van de huidige economische situatie is dat financiële instellingen in een rap tempo nieuwe diensten/producten ontwikkelden. Dit tempo hield de toezichthouder niet bij en daarom kon ze niet optimaal functioneren.