Beprijzing leidt tot `Aldisering` van markten

Het fenomeen `dagbeprijzing` of `dynamische beprijzing` doet zijn intrede in een toenemend aantal marktsectoren. Vooral in de reisbranche worden de prijzen constant aangepast, op basis van verkoopprognoses en de ontwikkeling van de vraag. Luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair werken op basis van dynamische prijzen om op die manier de consument te verleiden tot het vroeg boeken van vluchten en om de bezettingsgraad zo hoog mogelijk te krijgen. Hoewel dagbeprijzing een aantal voordelen kent (bedrijven zijn bijvoorbeeld niet gebonden aan catalogusprijzen als de kosten plotseling stijgen), zijn er ook een aantal grote nadelen aan verbonden. Critici waarschuwen met name voor een zogenaamde `Aldisering van de markt`: prijs wordt de allesbepalende factor bij de aankoopbeslissing en de consument wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten waardoor de marges steeds verder slinken. Dat laatste is vooral nadelig als de verkoop van producten niet sterk stijgt bij een verlaging van de prijs. Bedrijven zouden zich derhalve eerst meer inzicht moeten geven in de prijselasticiteit van hun producten, alvorens het prijswapen in te zetten.

(Bron: Absatzwirtschaft, 1 augustus '04)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>