Beeldtaal werkt goed in internationale advertentie

7 oktober 2003 - Goed nieuws voor lichaamstaal-specialist Frank van Marwijk, auteur op deze site. In global advertising kun je maar beter je mond houden - vooral beeldtaal is bepalend voor het succes. Dat meldt Marketing Online deze week.

Axe
In een recente commercial voor Axe-deodorant is een timide man te zien die in een drukke lift staat. Er komt een knappe vrouw binnen die zijn geur opsnuift, en vervolgens haar zelfbeheersing verliest. In het filmpje wordt geen woord gesproken. Uit onderzoek blijkt dat tv-kijkers over de hele wereld de boodschap van de commercial meteen door hebben.

Culturele barrières
Dat de commercial verstoken is van tekst, komt de werking ten goede. Beeldtaal is beter geschikt voor global advertising dan woorden. Beelden appelleren vooral aan emoties, en dus aan een ander bewustzijnniveau dan woorden. Als die beelden ook nog eens ingebed zijn in een simpel, herkenbaar verhaaltje, dan weten ze de culturele barrières snel te overstijgen.

Plaatselijke gewoontes
Beeldtaal is overigens geschikter voor bekende merken, dan voor merken die hun positie nog moeten veroveren. Ook is het belangrijk rekening te houden met plaatselijke gewoontes. Eenvoudig voorbeeld: ja knikken en nee schudden gebeurt in China precies andersom dan in de westerse wereld. (bron: Marketing Online)

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>