Bedrijven reageren meestal niet alert op crisis

Een bedrijfscrisis is vaak veel eerder merkbaar dan het moment waarop het management ingrijpt. Slechts 29% van de ondernemingen komt in actie zodra een strategisch probleem zich openbaart.

Er is een studie verricht naar bedrijfscrises en reorganisaties bij Nederlandse ondernemingen. De meeste bedrijven grijpen pas in als de inkomstenstroom begint op te drogen of op het moment dat er financiele problemen ontstaan. Gemiddeld duurt het 16 maanden voordat er daadwerkelijk iets gebeurt.

De onderzoekers hebben bekeken welke `Trojaanse paarden` bedrijven binnendringen. Uit de studie `Trojan Horses of Decline` zijn acht vragen voor in de bestuurskamer te destilleren.

1. Wat zijn de huidige signalen van buitenaf, ofwel de Trojaanse paarden;

2. Naar welke geluiden van buitenaf luister ik en heb ik recentelijk geluisterd;

3. Met welk businessplan opereert het bedrijf nu;

4. En welk businessmodel of mechanismen zijn nodig voor mijn strategische keuzes;

5. Wat is het risicoprofiel van de onderneming;

6. Hoe verandert dat risicoprofiel als bepaalde strategische keuzes zijn gemaakt;

7. Welke mogelijke triggers zijn voor het bedrijf van belang;

8. Wat is een realistisch noodscenario?

(bron : MD WEEKLY)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>