4 succesfactoren van een manager

De meeste lijnmanagers en hoofden van afdelingen zijn in hun functie gegroeid. Zij werken dagelijks op het snijvlak van strategie en operatie. Wat maakt hen succesvol? Waarom bereikt de een de top en de ander niet?

Leider zijn
Benoemd worden tot manager of leidinggevende betekent niet automatisch dat men ook een leider is of op zijn minst als leider erkend wordt. Managers die draagvlak hebben in de organisatie krijgen over het algemeen meer gedaan.

Time management en doelgerichtheid
De beschikbare tijd optimaal besteden. De eigen tijd beheersen en zich niet door anderen laten leiden. Prioriteiten stellen en planmatig werken.

Zelfreflectie
Zelfkritiek, reflectie van het eigen functioneren en het relativeren van het eigen ego kunnen ertoe bijdragen dat u zelf tot optimalisatie van uw eigen functioneren komt. Het erkennen van de eigen mogelijkheden en de onmogelijkheden maakt het mogelijk dat u weet wat u zelf moet doen en wat u beter kunt delegeren. Het helpt ook bij het samenstellen van uw eigen management team.

Concrete visie en strategie
Zonder visie geen strategie. Zonder strategie geen tactiek. Zonder tactiek geen doelgerichte actie. Medewerkers baseren hun vertrouwen op het management vaak op het vermogen van het management om continuïteit te bewerkstelligen. Zonder een communiceerbare visie is het lastig om de eigen toekomst te beïnvloeden.

(bron: ManagementStart)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Han de Waal
Is succes te vatten in een aantal factoren?
Of valt het succes je in de schoot door geluk of geacteerde rollen?
Visie, strategie en tactiek zijn wenselijke factoren voor het tijdelijke succes van organisaties. Draagvlak is hierop gebaseerd en het stellen van prioriteiten wordt hierdoor gestimuleerd. Maar zijn dit ook de factoren van de leiders en managers zelf?
Zelfreflectie is gebaseerd op persoonlijke kwaliteiten, de basis wordt gevormd door de kennis van je persoonlijke drijfveren.
De vraag blijft of dit, in de in dit artikel genoemde factoren, dan ook voldoende is om te blijven functioneren in je persoonlijke continuïteit i.p.v. de gewenste continuïteit.
Vertrouwen van medewerkers krijg je niet door te acteren maar eerder om jezelf te zijn.

nieuwsgierig? www.management-sharing.nl
AJ Zwartscholten
Het gaat volgens mij om doorzetten, één keer meer opstaan dan vallen, ineffectieve methodes niet doorzetten maar veranderen en verbeteren, elke dag bezig zijn om je doelen te bereiken, geloven in je doel, actiegericht zijn..
..er is al zoveel onderzoek naar gedaan.