Reputatie Verlies.

'Perception is Reality.', aldus Jack Welch, former GE ceo. 'Perceptie is werkelijkheid', daar kwam het gisteren in het gloedvolle betoog van Mr. Bram Moszkowicz jr. ook opneer. Toch is het allemaal perceptie(!), dat wat er vorige week gebeurde richting Moszkowicz: een uitspraak over het gebruik van de term 'maffiamaatje', een bericht over het lekken van informatie uit zijn contreien en de aanklacht door de familie van een v/m cliënt.

Het mag perceptie zijn, het kan toeval zijn (nb: volgens de 3 tegenpartijen 'van vorige week' is dat zeker niet het geval! Eerder 'een duit in hetzelfde zakje', dan?), hoe dan ook leidt Moszkowicz naar eigen zeggen fors reputatieverlies! Is dat werkelijk zo? Of valt het allemaal wel mee?
Interessante tv leverde het op, het tv optreden gistermiddag van Bram Moszkowicz zo kort na een rondom zijn persoon rumoerige week en niet te vergeten zijn overhaaste vlucht dit weekeinde naar het buitenland. Het was duidelijk te zien dat Moszkowicz nu écht voordeel haalde uit zijn vele media optredens. Heeft u de uitzending gemist? Volg de link, het optreden zal dit en volgend jaar nog in menig mediaklas worden gebruikt 'ter leringhe ende vermaeck'. Wat direct opvalt: zijn plaats naast en niet achter de microfoons (lichaamstaal), het jargonale woordgebruik (uiteraard) en de diverse inleidingen (spanning opbouwen). Interessant & leerzaam dus.

Vandaag zijn de media het er massaal overeens: de Meester mag eerst eens naar zichzelf kijken, de rechtszaak van zijn nu v/m cliënt is niet geholpen met dit optreden en het juridische einde van zijn persoonlijke za(a)k(en) is voorlopig nog niet in zicht. Jort Kelder staat als 1e op de rol van Moskowicz, maar of die acties verstandig zijn? Emotioneel bezien in ieder geval zeker niet. Reputatieschade dus, wellicht zelfs een ernstige vorm van gezichtsverlies, maar alleen al de reputatieschade kent ingrijpende gevolgen: "Reputational risk, then, is a potential loss in reputation that could lead to negative publicity, loss of revenue, costly litigation, a decline in the customer base or the exit of key employees." The Financial Times spreekt hier in een commentaar uit 2005 over de reputatieschade van Parmalat, Boeing, KPMG e.d. Moskowicz vertegenwoordigt in persona zijn firma, dus je mag stellen dat zijn reputatieschade niet alleen hem maar ook zijn familiefirma treft. Over en uit dan, voor Moszkowicz? Ik betwijfel het.

In een commentaar in het Brabants Dagblad noemt columnist Tony van der Meulen Moszkowicz's optreden dat van een 'Gelijkhebberige schoolmeester, de gekwetste mens, de verbolgen advocaat, de vlijmscherpe jurist, de verontwaardigde complotdenker em de eloquente spreker: alles zit er in, en in een gulle dosering die je in het dagelijkse leven eigenlijk niet voor mogelijk houdt.' Helemaal mee eens.

Zijn optreden van gistermiddag zou Bram Moszkowicz weleens sneller een talkshowhost kunnen maken dan dat dit nu gepland staat. Zo begint Moszkowicz aan zijn 2e carrière, 1 waar hij met groot verlangen naar uitziet. Als hij het podium dat hij gisteren kreeg tevens als sollicitatie voor zijn volgende carriére gebruikte, dan verdient dat een groot compliment. Het zou mij dan ook niet verbazen als Moszkowicz vanochtend berichten ontving van John de Mol sr. en Fons van Westerloo. Effectief dus, dat optreden.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>