En hoe bevorderen we die innovativiteit nou écht?

Columns

Afgelopen week was ik te gast in het reuring café. In een inspirerende Haagse omgeving wordt dan aan het einde van de dag onder leiding van een van onze sprankelende DG’s een spannend debat gevoerd. In alle openheid. Met collega’s uit de dagelijkse praktijk. Over vraagstukken uit de praktijk van alledag.

Mooie plek dus om met elkaar van gedachten te wisselen. Over wat allemaal (nog) beter kan. Het onderwerp dat dit keer centraal stond was de rol van de kwartiermaker. Over hoe zo’n kwartiermaker iets nieuws zou kunnen neerzetten. Daadwerkelijk operationaliseren dus. En wat daar dan allemaal bij komt kijken. Want als we als overheid in willen spelen op die permanente stroom aan veranderingen uit onze samenleving, dan moeten we daar wel optimaal voor gesteld staan.

Klinkt allemaal logisch nietwaar! En omdat ik meerdere keren die rol van kwartiermaker - met veel plezier overigens - in het publieke domein heb mogen vervullen, zat ik natuurlijk met rode oren op de eerste rij. Om eens goed te luisteren. Prachtige voorbeelden kwamen langs van succesvolle aanpakken waarbij stoere kwartiermakers terecht trots waren op hetgeen ze hadden neergezet. Uiteraard met het idee dat anderen dat gedrag dan ook zouden moeten gaan oppakken.

Maar toen ik het panel de vraag stelde waarom het de gemiddelde kwartiermaker toch zo moeilijk wordt gemaakt, waarom je in die verantwoordelijke rol echt dagelijks wordt geconfronteerd met de gevolgen van eindeloze regels, van procedures, van formele overleggen, van bontkragen, van stafafdelingen en van formatieboekhoudingen toen werd het wat stil in de zaal. En vooral omdat ik vind dat de balans tussen die regels en het inspirerende leiderschap volstrekt zoek is. Waarin je ook écht de steun krijgt van de hogere legerleiding. Omdat zij daarin het goede voorbeeld geven.

Natuurlijk heb je richtlijnen nodig. Anders wordt het een bende. Maar mijns inziens zijn we daarin volstrekt doorgeslagen. Als je niet een beetje stevig in je schoenen staat, dan ben je binnen de kortste keren ook zo’n risicomijdende ambtenaar. Met nadruk op die laatste lettergreep. Waarin een soort van schijnzekerheid wordt gecreeerd. En dat kan toch niet de bedoeling zijn van een land wat innovatie als topprioriteit heeft omarmd. Of wel soms?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hans van der Veen
Lid sinds 2019
Als de cultuur niet gericht is op het bevorderen van innovatie dan helpt het 'systeemdenken' om te zoeken naar de hefboom. Het systeem houdt zichzelf in stand: dus nieuw gedrag wordt vanzelf tegengehouden. Als je daar vooraf rekening mee houdt wordt tegenwerking niet meer een frustratie maar een bevestiging dat je op de goede weg bent.

En verder helpt het om met een manier van werken te starten die:
- door het systeem geaccepteerd wordt (niet al te bedreigend dus)
- direct resultaten oplevert (dus klein beginnen)
- bijdraagt aan het verbeteren en veranderen van het systeem (omdat principes blijken te werken)

Welke werkende principes zijn dat dan?
1. Verwelkom de verandering (ipv balen als het anders loopt dan verwacht)
2. Ontwikkel via korte cycli (zodat je tijdig kan bijstellen, zeker bij innovatie)
3. Prioriteer op toegevoegde waarde (wat is nu het meest essentieel)
4. Ga uit van zelfsturing (professionals motiveer je als ze resultaat kunnen boeken)

Probeer het kwartiermaken eens m.b.v. deze principes. En richt je daarbij niet alleen op het halen van het innovatie-doel, maar ook op het grotere geheel: het verbeteren van het systeem. Want dat gaat het best door het halen van resultaten, niet door te melden dat het systeem het halen van resultaten onmogelijk maakt. Dan blijf je in een impasse.
Jos Steynebrugh
Dirk-Jan, wat dacht je van:

1. Patenten en octrooien beperktere levensduur geven
2. Samenwerking tussen wetenschap, technologie, bedrijven en klantengroepen
3. Wetenschap: afstemming op vraag van bedrijfsleven
4. Innovatie technieken als vak in lespakket van opleidingen
5. Fiscale voordelen bij innovatie programma’s
6. Publieke data gratis ter beschikking stellen
7. Nationale ideeënbus (niet een bedrijf dat eraan verdient)
8. Subsidie systeem voor Innovatie
9. Aanwijzen van speerpunten en deze ook UITVOEREN
10. Supersnel beoordelingssysteem voor ideeën

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Dirk-Jan de Bruijn
Dank Jos en Hans voor jullie reactie. Helder en duidelijk. Bruikbaar in de sfeer van drie keer linksom is ook rechtsaf. Maar eerlijk gezegd was mijn boodschap: laat zij die zich topmanager noemen, zij die over doorzettingskracht en -macht beschikken, zich zichtbaar en merkbaar committeren aan innovativiteit. Laten zij de eerste stappen zetten. Iedere dag weer opnieuw. Want het begint immers maar op één plek: bovenin de kerstboom!

Meer over Leidinggeven