Hoe maken we stadslogistieke 'local heroes' duurzaam?

De stadslogistiek moet na zero-emissie naar zero-impact. Autoluw is het nieuwe motto voor binnensteden, woonwijken, bedrijventerreinen en campussen. Waar gaan we dat straks doen? Wie gaat daarvoor betalen? En, wie gaat dat duurzaam regelen?

Start-ups en scale-ups

De duurzame innovaties in stadslogistiek, waarbij de klant op de eerste plaats staat, lijken niet altijd te komen van de grote spelers. Operational excellence is voor de grote spelers het levensmotto. Innovaties lijken vooral te komen van vele kleine locale spelers: Hubbel, MyPup, Cargoroo, Cycloon, CityHub, Oscar Circulair, Rederij Kees, TringTring en vele anderen. Bedrijven met een sterke locale community. Ik kan de lijst moeiteloos uitbreiden naar 100 kansrijke locale start-up’s en scale-up’s. Ook internationaal zijn er veel 'local heroes' die innoveren in stadslogistiek.

Ze willen allemaal een locaal alternatief bieden naast de grote logistieke platforms. Ze kiezen bewust voor een sociaal rechtvaardige, ecologisch duurzame en economisch vitale samenleving. Maar, hoe overleven die jonge innovatieve spelers het tegenover de massieve mastodonten in de markt?

Identical strangers

Als ik de ondernemers spreek dan hebben ze allemaal dezelfde vragen over financiering en groei, de juiste tarieven, integratie van informatiesystemen, ict-netwerken, landelijke dekking, cybersecurity, lokale regelgeving, transportplanning, hub-locaties, voertuigen, servicedesign, arbeidsmarkt en niet in de laatste plaats een gelijk speelveld en lokale lobby. Vragen die ze samen zouden kunnen beantwoorden met het delen van systemen, van data, faciliteiten en kennis. Eigenlijk zijn de lokale initiatieven 'identical strangers'. Ze zijn gelijk in hun verscheidenheid.

Met elkaar hebben de innovatieve spelers een prachtig product voor de ‘last mile’. Dan moeten ze wel met elkaar aan de bak. Ieder bedrijf heeft een of meerdere puzzelstukjes van de toekomstige ‘last mile’ puzzel. Maar, er ontbreken ook nog veel puzzelstukjes. Om die nieuwe puzzelstukjes te ontwikkelen, is een financieel steuntje in de rug handig. Grote ondernemers weten de weg naar subsidies en onderzoek wel te vinden. Voor de kleinere ligt dat minder voor de hand. 

Ecosysteem ontwikkelen

De ‘last mile’ vraagt om klantgerichte, duurzame innovaties. Die innovaties zie ik juist bij veel van de kleine spelers. Met elkaar bieden ze een bruisend ecosysteem waarin nieuwe technologie, diensten en bedrijfsmodellen in de praktijk kunnen worden getest en verbeterd. Ga met elkaar in gesprek over of er wel een echt probleem is dat je wilt oplossen. Of de oplossing in de praktijk ook echt werkt. En wie er bereid is voor te betalen.

Opschaling en rendement vergen consortia bij de marktbenadering, het delen van systemen en faciliteiten, samenwerken in onderzoek en niet in de laatste plaats samen investeren. Opschaling is een beetje een oude-economie term. Groter is niet altijd beter. Misschien moeten we meer denken in termen van 'twin-scaling'. Opschalen door het zaadje ergens anders te laten groeien. Misschien moeten we daarover maar eens in gesprek met de Topsector Logistiek. Samen stampen we harder.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Een onderzoek naar gezamenlijke businessmodellen voor buurtlogistiek met hubs

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>