Veroorzaakt de recessie uw depressie?

Soms vind ik (Kasper Klaarenbeek) het even nodig om na te denken over de dingen die ik zie gebeuren. Momenteel is het haast onvermijdelijk om dan na te denken over ‘de crisis’ waarin wij ons met z’n allen bevinden. Of je nu wilt of niet, iedereen (b)lijkt er door van slag te zijn. En dat is op zijn minst toch raar, vind u ook niet? Volgens mij zijn wij Nederlanders namelijk bij uitstek het volk dat niet bij de pakken neer gaat zitten en overal weer kansen ziet. De oer-Hollandse handelsgeest is toch niet gedoofd? Het zal toch niet zo zijn dat wij als een teleurgesteld verwend kind een pruillipje trekken en verdrietig in een hoekje gaan zitten! En toch… lijkt dat wel te gebeuren.

Ik begeleid mensen en organisaties die hun ambities in de praktijk waar willen maken. Ik besef me dat ik daarmee in een bevoorrechte rol zit, want het bruist in mijn omgeving van de energie en ambities. En weet u, dat is alles wat nodig is om het verschil te maken! Geen dikke rapporten met uitgekauwde strategische plannen of drie dimensionaal marktonderzoek.
Welnee ‘gewoon’ het lef om ergens helemaal voor te willen gaan. De inzet van een groepje mensen met elkaar aanvullende talenten. Om samen iets te presteren is voldoende om een nieuw begin te maken.
Of het nu gaat om een initiatief binnen een bestaande organisatie, samenwerking tussen meerdere organisaties of iets geheel nieuws, steeds weer blijken de zogenaamd ‘zachte’ factoren het keiharde verschil te maken om dingen te laten lukken.
 
Er is de afgelopen jaren veel geschreven over zogenaamde high performance organisaties. Onze ‘eigen’ André de Waal is op dat gebied in de wereld zelfs een autoriteit. Hij heeft met zijn heilige graal van management (2007) aangetoond dat organisaties significant beter presteren als ze:

  • hoge kwaliteit van management hebben en daar duurzaam aan bouwen;
  • openheid en actiegerichtheid in de praktijk brengen in plaats van beleiden; (Ja, “beleiden’ lijkt inderdaad verkeerd gespeld. Ik schrijf het zo omdat beleid vaak alleen wordt beleden en onvoldoende toegevoegde waarde heeft voor de mensen in de praktijk.)
  • een lange-termijnoriëntatie hebben, waarin ze zelf hun koers zetten;
  • continue verbetering en vernieuwing realiseren en hun mensen uitdagen daar vanuit hun ervaringen dagelijks aan bij te dragen;
  • Hoge kwaliteit van medewerkers hebben en continu blijven (door)ontwikkelen.
  • Als u nu denkt “niets nieuws”, feliciteer ik u van harte. U bevindt zich blijkbaar aan de goede kant van het speelveld. Alle overige lezers zou ik willen adviseren eens een goed gesprek met de spiegel te voeren en te bedenken wat u allemaal nog meer zou kunnen doen en bereiken. Wordt de recessie de reden voor uw depressie of onderneemt u (weer) actie? Dat is vaak zeer de moeite waard! Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, tips en suggesties!

    Deel uw  ervaringen op ManagementSite

    Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

    SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

    Anna M Vos
    "Het zal toch niet zo zijn dat wij als een teleurgesteld verwend kind een pruillipje trekken en verdrietig in een hoekje gaan zitten! En toch… lijkt dat wel te gebeuren." Is nogal een oordeel wat je je daar aanmatigt, Kasper. Of moet ik me gewoon niet aangesproken voelen? Ik ben niet depressief, ik oog niet depressief en ik ben zeker geen verwend pruilend kind. Ik ben wel al sinds 1 januari op zoek naar werk en heb dit jaar nog geen cent verdiend, ondanks al mijn inspanningen. Als zzp'er interim-manager (projectmanagement, teamopbouw, coaching, kwaliteitsmanager, en meer) kom ik eenvoudig niet aan de bak. Wat ik fout doe? Niets dat ik weet. Ik netwerk me suf, maar er zijn gewoon niet voldoende leads. De bemiddelingsbureaus laten niks van zich horen en zitten zelf in de problemen en de eigen acquisitie loopt al bij de voordeur stuk op managementassistenten die geen afspraak voor me kunnen of mogen maken. Telefoons worden niet beantwoord, e-mails idem, zelfs een uitgebreide mailing heeft geen effect gehad. Mijn hele LinkedIn netwerk denkt mee evenals mijn twitter-volgers. Nou jij weer. De eenmanswinst van vorig jaar, bedoeld voor mijn oude dag, ben ik nu aan het opeten. Heb jij nog zachte ideeen voor high-performance me? Ik hou me aanbevolen!
    Een groet en een glimlach, Annemarie
    Jos Steynebrugh
    @Annemarie
    Even op je naam geGoogeld. Bingo: positie numero uno één op de hitlist. Fraai, voor mensen die je al kennen. Jouw bedrijf zoeken op keywords lukt niet. Tip: metatags invullen (vraag je ICT-mannetje (M/V), kost niets.

    Jazeker, je barst van het lef. Je bent ook een doorzetter: zowel zakelijk als privé (roeien).
    Je hebt inderdaad bijna alles gedaan om je zaak goed te runnen.

    Dat wil echter niet zeggen dat je de juiste dingen hebt gedaan. In mijn lange marketing praktijk heb ik ontdekt dat bij bedrijven waar het niet goed mee gaat in 99 van de 100 gevallen er of geen of een slecht businessplannetje ligt. Ja, óók bij grote bedrijven!!!

    Het “geheim” van een goed businessplannetje (óók en vooral dat ene A4-tje) is het toverwoord “doorgestoken”. Dat betekent dat alle facetten in een logisch oorzaak / gevolg verband staan. Van Waarde, Missie, Visie door producten, marktsegmenten, SWOT, acquisitie, promotie en . . . budget.

    Bel even. In tien minuten heb ik het je uitgelegd en speciaal voor jouw soort doorzettertjes gratis.

    Groet en succes gewenst

    Jos Steynebrugh
    Marketing & Innovatie Consulent
    079-3436800


    Kasper Klaarenbeek
    Beste Annemarie,

    Dank voor je reactie op mijn column. Als ik zo kijk wat je allemaal doet. lijkt het erop dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen. Als dat wel zo is, hoop ik dat je (wellicht met hulp van Jos, die ik overigens niet ken) je passie zult inzetten op het NOG verder verbeteren van je focus en aanbod.

    Momenteel ben ik veel samen met Robert Benninga aan het werk met De HiT Experience (zie ook mijn site http://www.talenten-en-teams.nl/de-hit-experience-durf-jij-te-gaan-voor-ongekend-succes). Daarin helpen we ondernemers en het management van bedrijven om juist in deze bijzondere tijden scherp te krijgen:
    - wat is jouw focus
    - wat is concreet jouw aanbod
    - hoe zit jij er als aanbieder in
    - wat zijn jouw concrete acties naar succes.

    In deze programma's kom ik heel veel ondernemers en managers tegen die, net als jij, 200% inzetten en ervan overtuigd zijn dat ze alles super scherp hebben. Gelukkig slagen we er steeds weer in ze inzichten en handvatten te geven waarmee ze weer verder kunnen.

    Wellicht is het iets voor jou om op 18 juni a.s naar het HiT Experience seminar te komen in het NBC in Nieuwegein. Voor meer informatie ga je naar www.weekvandeondernemer.nl/hit

    Tot slot wens ik je veel rust en vertrouwen toe in deze bijzondere tijd. Je kunt gras helaas niet harder laten groeien door er aan te trekken.

    Met vriendelijke groet, Kasper Klaarenbeek