De stukadoors waren een opknapbeurt aan ons huis aan het geven. Het waren keurige werkers, dus alles werd netjes afgedekt met plastic en goed afgeplakt. Jammer dat als ze weg zijn er evengoed best veel rommel te vinden is, maar het had veel en veel erger kunnen zijn. De werkwijze was een prachtig voorbeeld van het belang van goede voorbereiding. De dag startte met het met plastic bedekken en afplakken.

Ook de vervolgstap past in ieder managementboek: eerst de rottige plekjes, moeilijk bereikbaar. Of te wel: lastige en vervelende dingen eerst afhandelen. Daarna kwam de productiemachine op gang en  werden letterlijk meters gemaakt. De dag eindigde met opruimen en schoonmaken van gereedschap en dergelijke. Ook hier weer: afronden, volgende dag met een schone lei kunnen beginnen! Na afloop van de klus werd me gemeld dat de rekening direct zou worden opgemaakt en de volgende dag in de bus zou liggen. Of te wel: ook het laatste stukje (administratie), direct afmaken en afronden. Hier werd in de praktijk gebracht hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk kunt werken.

Speciaal element vormde het plastic op de trap. Het was redelijk griezelig om de trap op te klimmen, maar nog meer om af te dalen over dat spul. Het vereiste veel concentratie om niet onderuit te gaan. Het was veel werk om de trap zo te bekleden dat alles afgedekt was en het ook nog mogelijk was om er over te lopen. Toch werd ook dit plastic aan het eind van de dag verwijderd, terwijl de volgende dag het trappenhuis weer afgeplakt moest worden. De stukadoor legde uit waarom hij dit deed: omdat hij niet aansprakelijk gesteld wilde worden voor het feit dat iemand van de trap af zou glijden, want dat soort dingen gebeurt gewoon. Mensen kunnen zich heel bewust zijn van het risico, maar als je gewend bent om 20 jaar lang dag in dag uit op een bepaalde manier die trap te nemen, loop je het risico dat je dat automatisch ook een keer doet terwijl het niet kan, ondanks dat je van plan was het anders te doen. Hij had nog nooit een boek van Ben Tiggelaar gelezen, maar kende feilloos het verschil tussen intenties en gewoontegedrag.

Gek eigenlijk dat managers bij veranderingsprocessen zo makkelijk aan dat verschil voorbij gaan, terwijl zelfs een stukadoor weet hoe belangrijk het is…..

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x