Opleiding: MBO Commerciële communicatie (Online Zelfstudie)

Met de opleiding MBO Commerciële communicatie ontwikkel je jezelf tot een veelzijdige professional die merken en producten effectief onder de aandacht brengt en commerciële doelstellingen realiseert. Je start met de basisprincipes van commerciële communicatie en leert hoe marketing- en communicatiestrategieën bijdragen aan het succes van een organisatie. Reclame en promotie helpen je om producten en diensten op een creatieve en doelgerichte manier te presenteren, terwijl contentcreatie en storytelling je in staat stellen boeiende verhalen te ontwikkelen die klanten verbinden met het merk. Social media communicatie en e-mail- en digitale marketing geven je de tools om doelgroepen online effectief te bereiken en te activeren. Klantgericht communiceren staat centraal, zodat je boodschappen altijd aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroep. Presentatie- en pitchtechnieken stellen je in staat ideeën en campagnes overtuigend over te brengen, en samenwerking met externe partijen leert je projecten soepel en professioneel te coördineren. Analyse en rapportage van communicatie zorgen ervoor dat resultaten inzichtelijk worden en campagnes continu verbeterd kunnen worden. Deze opleiding combineert creativiteit, strategisch inzicht en praktische vaardigheden en bereidt je volledig voor op een carrière waarin je commerciële communicatie inzet om merken sterker te maken, klanten te overtuigen en organisaties succesvoller te laten opereren in een competitieve markt.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere MBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je kunt de basisprincipes van commerciële communicatie uitleggen en toepassen in diverse marketingcontexten
  • Je ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatiestrategieën voor effectieve merkpositionering
  • Je voert reclame- en promotieactiviteiten uit gericht op specifieke doelgroepen
  • Je creëert content en past storytelling toe om merkboodschappen te versterken
  • Je gebruikt social media en e-mailmarketing voor klantgerichte communicatie
  • Je communiceert klantgericht en past presentatie- en pitchtechnieken effectief toe
  • Je werkt samen met externe partijen voor succesvolle marketing- en communicatiecampagnes
  • Je analyseert en rapporteert communicatieactiviteiten om resultaten te evalueren en te optimaliseren

Programma

Tijdens de MBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Basisprincipes commerciële communicatie
  • Doelstellingen van commerciële communicatie
  • Verschil tussen commerciële en informatieve communicatie
  • Het belang van doelgroepanalyse
  • Kernboodschap formuleren
  • Effectmeting van communicatie-inspanningen

Inhoud van Les 2

Marketing- en communicatiestrategie
  • Ontwikkelen van een communicatieplan
  • Positionering en branding
  • Kanalen kiezen voor verschillende doelgroepen
  • Timing en planning van campagnes
  • Evaluatie en bijsturing van strategieën

Inhoud van Les 3

Reclame en promotie
  • Soorten reclame: online, offline, social media
  • Creatieve conceptontwikkeling
  • Call-to-action en conversiegerichte boodschappen
  • Budgettering van promotionele activiteiten
  • Wettelijke en ethische kaders in reclame

Inhoud van Les 4

Introductie CRM-systemen
  • Definitie en doel van CRM (Customer Relationship Management)
  • Verschillende soorten CRM-systemen (cloud, on-premise)
  • Voordelen van CRM voor organisaties
  • Verschil tussen operationeel, analytisch en strategisch CRM
  • Rol van medewerkers in het gebruik van CRM

Inhoud van Les 5

Social media communicatie
  • Platformen en hun doelgroepprofielen
  • Interactie en engagement verhogen
  • Contentkalender voor social media
  • Monitoring en analyse van social media campagnes
  • Crisiscommunicatie op sociale kanalen

Inhoud van Les 6

Basisprincipes van innovatie
  • Definitie en soorten innovatie (product, proces, businessmodel)
  • Het belang van innovatie voor ondernemerschap
  • Innovatiecycli en levensduur van ideeën
  • Innovatie versus verbetering
  • Voorbeelden van succesvolle innovatieve bedrijven

Inhoud van Les 7

Klantgericht communiceren
  • Luisteren naar klantbehoeften
  • Persoonlijke benadering en tone of voice
  • Omgaan met klachten en vragen
  • Cross-selling en upselling technieken
  • Feedback verzamelen en verwerken

Inhoud van Les 8

Presentatie en pitchtechnieken
  • Structuur van een commerciële presentatie
  • Visuele ondersteuning en storytelling
  • Overtuigingskracht en beïnvloedingstechnieken
  • Omgaan met vragen en weerstand
  • Afsluiten en opvolgen van pitches

Inhoud van Les 9

Samenwerking met externe partijen
  • Werken met reclamebureaus en freelancers
  • Briefing en feedback geven
  • Contractuele afspraken en budgetbeheer
  • Coördinatie van multi-channel campagnes
  • Evaluatie en rapportage van resultaten

Inhoud van Les 10

Analyse en rapportage van communicatie
  • KPI’s en succescriteria bepalen
  • Gebruik van analysetools (Google Analytics, social media metrics)
  • Interpretatie van data voor beslissingen
  • Rapportage aan management en stakeholders
  • Verbeterpunten signaleren en implementeren

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Commerciële vaardigheden
Online communicatie
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher